5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website

5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op je website

Als ondernemer ontkom je er niet aan om een website te hebben voor je bedrijf. Het is hét middel om de klanten aan te spreken die je graag aan wil trekken. Je hebt veel ruimte om je producten, diensten en iets van jezelf te laten zien.

Natuurlijk wil je dat je website bezoekers trekt, en helemaal dat deze bezoekers ook klant bij je worden. Gelukkig kun je hier zelf op verschillende manieren invloed op uitoefenen. Ik geef je hieronder 5 onderdelen die zeker niet op een goed werkende website mogen ontbreken.

Onderdelen op je website die niet mogen ontbreken

Een uitnodigende homepagina

Je homepagina is de pagina waar de meeste bezoekers het eerst zullen belanden als ze op je website komen. Zorg dat deze opvalt en dat meteen duidelijk is welke informatie de bezoeker kan verwachten of vinden. Begin met een goede titel en ondertitel en gebruik deze samen met een sprekende foto. (header sectie). Plaats op je homepagina ook je belangrijkste aanbod, mét links naar meer informatie, klantervaringen en alvast een klein stukje over jezelf. Ook kun jij hier bijvoorbeeld je 3 laatste blogberichten laten zien. Alles op deze pagina is ervoor bedoeld om de bezoeker nieuwsgierig te maken en over te halen om verder op ontdekking te gaan. 

Een duidelijke navigatie

Maak het voor je bezoeker makkelijk om van de ene naar de andere pagina te navigeren. Dit doe je door een goed zichtbare menubalk bovenaan iedere pagina te hebben met daarop de links naar de pagina’s op je website. Als je een blog/nieuwpagina hebt, kun je hier ook de navigatie duidelijker maken door bijvoorbeeld een sidebar toe te voegen met daarin je recente berichten of onderaan de post een aantal gerelateerde berichten te laten zien. Zo stimuleer je tevens je bezoeker om verder te lezen.  

Calls to action

Een call to action is een button of een hele sectie die de bezoeker vraagt om actie te ondernemen. Deze calls to action vallen op door een duidelijke kleur en aanmoedigende tekst. Deze button of sectie moet uitstralen “klik op mij, want dat gaat jou helpen”. De link kan gaan naar een speciaal aanbod, maar ook bijvoorbeeld naar je contactformulier. In het navigtiemenu zie je ook steeds vaker een uitgelichte button verschijnen. Zo heb ik er zelf één in mijn menu zitten, die linkt naar mijn contactpagina. 

De “over” pagina

Een “over mij” of “over ons” pagina is één van de meest bezochte pagina’s van een website. Bezoekers willen weten met wie ze van doen hebben, mensen kopen van echte mensen en niet van bedrijven. Het is dan ook belangrijk dat deze goed in elkaar zit. Vertel je verhaal, leg uit waarom je doet wat je doet, hoe je dat doet, wat je passie is en wie je al geholpen hebt. Is dit makkelijk? Nee! Is dit nodig? Ja! 

Zorg voor “hapklare” brokken en goede afbeeldingen

Wij krijgen tegenwoordig op een dag zo ontzettend veel prikkels en beelden te verwerken dat we minder aandacht hebben en sneller afgeleid zijn. We ploeteren niet meer hele lappen tekst door, maar “scannen” de teksten op informatie die voor ons interessant is. Door je teksten in kleine stukjes aan te bieden met een duidelijke kop erboven, geef je de bezoeker de kans om de voor hem/haar belangrijkste stukken eruit te pikken. Door daarnaast ook goede en sprekende afbeeldingen bij je teksten te plaatsten, maak je dit nog makkelijker. Gemak dient de mens, nietwaar?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Foto's zijn enorm belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en de uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto's niet sprekend en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. YouTube Ben jij meer een kijker...

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op "nieuw bericht" of op "nieuwe pagina" klikt; je krijgt dezelfde...

Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

Laposta of Mailchimp? That's the question.. Al eerder schreef ik over het belang van het opbouwen van een e-maillijst. Met een e-maillijst heb je toegang tot contacten die zich zelf ingeschreven hebben op jouw lijst. Ze zijn al nieuwsgierig naar je bedrijf en de...

Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...
7 stappen voor een goede voorbereiding van je website

Een goede website begint bij een goede voorbereiding

Ga jij je eigen website maken? Of ben je op zoek naar een webdesigner die dat voor je doet? Allereerst is het dan belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je met je website naartoe wilt. Dit maakt het uiteindelijk designproces veel soepeler en sneller.

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!