5 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

5 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

Bloggen is dé perfecte manier om waardevolle content toe te voegen aan je website. Het kost je niets, behalve tijd natuurlijk, en het geeft je website èn je bedrijf echt een boost. Te vaak zie ik nog dat ondernemers niets met de blogfunctie op hun website doen. Er staat wel een blogoverzicht, maar deze bevat dan bijvoorbeeld alleen nog maar de 3 artikelen die geplaatst zijn bij het maken van de website. Zonde! Als je nog geen blog hebt is het zeker de moeite waard om vandaag nog te beginnen met bloggen.

Wat is waardevolle content?

Waardevolle content is content die rechtstreeks de doelgroep aanpreekt die jij aan wil spreken. Waarvan je wilt dat ze je leren kennen, gaan vertrouwen en uiteindelijk klant bij je worden. Essentieel dus voor een succesvolle website. Content is eigenlijk alles wat er aan tekst, beeld en geluid op je website staat zoals:

  • Teksten op je pagina’s
  • Testimonials
  • Afbeeldingen
  • Video’s
  • Infographics
  • Geluidsfragmenten
  • Alles wat je aan laat vragen via je website zoals: E-books en whitepapers
  • Blogberichten

Waarom bloggen je website een boost geeft

Toen ik startte met mijn bedrijf ben ik niet meteen begonnen met bloggen. Ten eerste was dat omdat er zoveel andere zaken kwamen kijken bij het opbouwen van mijn webdesign business dat ik vond dat ik daar de tijd niet had. Ten tweede (en waarschijnlijk de belangrijkste reden) was dat ik niet goed wist waar ik over moest schrijven. Niet dat er geen onderwerpen genoeg waren op het gebied van webdesign en alles wat daarbij komt kijken. Die zijn er te over.

Het was meer dat ik dacht: ‘alles is al geschreven’, hoe kan ik daar nu nog iets aan toevoegen? Pas later zag ik in dat het er niet zozeer om gaat dat er al zoveel over bepaalde onderwerpen geschreven is, maar dat het belangrijk is om mijn expertise en visie te laten zien. Op deze manier spreek ik mijn doelgroep aan en voorzie ik mijn volgers van waardevolle content. Mijn blog heeft inmiddels voor een enorme toename van het aantal website bezoekers gezorgd en het aantal blijft groeien.

Er zijn -tig redenen waarom bloggen (het schrijven en publiceren van blogberichten) enorm waardevol is om je website, en daarmee ook je bedrijf te laten groeien. De 5 belangrijkste heb ik voor je op een rijtje gezet.

1. Eenvoudig nieuwe informatie toevoegen aan je website

Door een blogbericht te schrijven, voeg je meteen nieuwe informatie toe aan je website. Je hoeft er geen pagina’s met een nieuw design voor aan te maken. Door een bericht te schrijven en te publiceren, wordt deze automatisch toegevoegd aan het overzicht op je blogpagina. Als je tijd en aandacht geeft aan de artikelen die je schrijft, gaat het je nieuwe klanten opleveren en daardoor meer omzet.

2. Je laat je expertise zien en bouwt vertrouwen op

Met al de kennis en ervaring die jij binnen jouw vakgebied hebt opgedaan, kun je jezelf echt laten zien als expert. Door hierover te schrijven en te laten zien wat je in huis hebt, bouw je vertrouwen op bij de lezer van je berichten. Denk daarbij niet te snel “dit is niet interessant om over te schrijven”. Wat voor jou vanzelfsprekend is, hoeft voor een ander helemaal niet zo te zijn.

3. Het trekt extra bezoekers naar je website

Door de link van je blogbericht te plaatsen op social media, zul je meer bezoekers naar je website trekken, zeker als je bericht ook nog eens gedeeld wordt door anderen. Als iemand eenmaal op je website is, en het artikel wat je geschreven hebt interessant vindt, zal diegene zeker meer van je willen lezen. Hoe meer waardevolle artikelen jij op je website hebt staan, des te langer de bezoeker op je website zal blijven om deze te lezen.

4. Betere vindbaarheid in Google

Ieder blogbericht dat je schrijft wordt door Google gezien en geïndexeerd. Al je handig gebruik maakt van zoekwoorden en ervoor zorgt dat je waardevolle content schrijft, zal Google je ervoor belonen met een betere vindbaarheid. Google houdt ook van websites waar iets op gebeurt, die in beweging zijn. Het regelmatig plaatsten van blogberichten gaat je dan ook zeker helpen om beter vindbaar te worden.

5. Je vergroot de interactie op je website

Via het reactieformulier onder je blogbericht (altijd activeren!), kan de lezer een reactie of een vraag achterlaten. Voor jou de perfecte manier om de interactie aan te gaan met je lezer. Ook hier kun je je expertise laten zien, door dieper in te gaan op het onderwerp en aanvullende informatie te geven. Daarbij kunnen ook de bezoekers onderling interactie op gang brengen door op elkaar te reageren. Ook hier geldt; hoe meer beweging, hoe leuker Google je gaat vinden.

Tip: Voordat je een blogpost publiceert, loop hem dan nog even na met deze handige checklist, en zorg dat je een goede voorvertoning van je link hebt voor Facebook.

Tip: Vind je het lastig om te schrijven? Wellicht kunnen deze tips je helpen om te beginnen met bloggen: 11 schrijftips voor je blog

Publiceer jij regelmatig blogberichten op je website?

2 Reacties

  1. Gee

    Het was even wennen toen ik zakelijk ging bloggen. Maar naast alle voordelen genoemd in dit blog is het ook gewoon zó leuk om te doen! Ik kan het dan ook alleen maar aanraden om er zo snel mogelijk mee te starten als je nog niet aan het bloggen bent.

    Antwoord
    • Monique

      Voor mij was het ook even wennen. Ik wist in het begin helemaal niet waar ik over wilde schrijven, en werd geblokkeerd door de gedachte “alles is al geschreven door anderen”. Als je eenmaal begint en puur vanuit jezelf durft te gaan schrijven met je eigen kennis, tips en ervaringen dan begint het vanzelf te stromen. Ik vind het nu ook erg leuk om te bloggen en op deze manier waarde te kunnen geven. 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien…

Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

Laposta of Mailchimp? That's the question.. Al eerder schreef ik over het belang van het opbouwen van een e-maillijst. Met een e-maillijst heb je toegang tot contacten die zich zelf ingeschreven hebben op jouw lijst. Ze zijn al nieuwsgierig naar je bedrijf en de...

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter beschikking…

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

Ik heb 5 handige tools gevonden waarmee je de kleuren en kleurcombinaties voor je website kunt bepalen. Deze komen verderop in het artikel aan bod. Eerst heb ik nog wat extra informatie voor je over het gebruik van kleur voor je website (en huisstijl).

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

5 handige plugins om je Gutenberg block editor uit te breiden

Als je met de Gutenberg Block editor werkt, dan zul je hoogstwaarschijnlijk, net al ik (hoop ik), behoorlijk enthousiast zijn over wat je er allemaal mee kan. De editor blijft zich continue verbeteren en in iedere nieuwe WordPress update worden er weer toevoegingen en...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website