7 typen websites die niet garant staan voor succes

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt en ervoor zorgt dat die bezoekers ook klant bij je worden.

De onderstaande typen websites staan in ieder geval niet garant voor succes. Valt jouw website hieronder? Geen paniek! Er zijn mogelijkheden genoeg om je website te verbeteren (en te blijven verbeteren).

De inhoudsloze website

Een website zonder verhaal, zonder een directe boodschap; je komt ze nog vaak tegen. De inhoud is over het algemeen een opsomming van wat de ondernemer of onderneming te bieden heeft. Er wordt amper gekeken waar de bezoeker naar op zoek is, en deze wordt dan ook niet direct aangesproken. Er worden geen pijnpunten genoemd en geen oplossingen geboden. “Dit is wat we hebben, en daar kun je het mee doen”. Dat is vaak het gevoel dat dit soort websites oproept.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers haken af omdat ze zich niet aangesproken voelen en zoeken verder naar iemand die hen wél begrijpt en aanpreekt.

Mogelijkheden voor verbetering: onderzoek de probleemvragen van je bezoekers, en omschrijf welke oplossingen jouw product of dienst kan bieden om de problemen op te lossen. Communiceer dit op je website en spreek de bezoeker rechtstreeks aan.

De bescheiden website

Sommige websites zien er gewoon té rustig uit. Een vlak en kleurloos design en geen onderscheidend vermogen. Er ontbreken “call to actions” of ze vallen niet op. De website komt saai over en de bezoeker wordt nergens door geprikkeld. Het aanbod wordt gepresenteerd en kan goed in elkaar zitten, maar het wordt nergens echt uitgelicht. Daardoor mist de website aan overtuiging. Ook zijn de links in het menu en de benamingen van de pagina’s vaak standaard.

Wat het gevolg kan zijn: ook hier haken bezoekers haken af doordat ze niet geprikkeld worden om verder te lezen of actie te ondernemen.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat je aanbod goed uitgelicht wordt en stimuleer de bezoeker tot het ondernemen van actie door het plaatsen van duidelijke “call to actions”, bijvoorbeeld in de vorm van buttons en contact- of aanvraagformulieren.

De volgepropte website

Er zijn websites die behoorlijk overweldigend kunnen zijn door de enorme hoeveelheid informatie die geboden wordt. Een drukke homepagina met veel kopjes, knopjes en plaatjes vergezeld van een erg drukke sidebar is typerend voor dit type website. Too much! Je wordt als bezoeker meteen overdonderd en weet eigenlijk niet goed waar je heen moet voor de informatie waar je naar op zoek bent. Een volle menubalk met onder ieder item weer veel verschillende keuzemogelijkheden maakt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers raken overprikkeld door de enorme berg informatie die op ze afkomt en haken af. Het duurt te lang voor ze de informatie vinden waarvoor ze op de website gekomen zijn.

Mogelijkheden voor verbetering: ga nog eens goed door je content heen en schrap wat niet direct belangrijk is om te weten. Je hoeft namelijk ook niet alles te communiceren. Vertel waar je ze mee kan helpen en geef duidelijk aan hoe ze contact op kunnen nemen voor meer informatie.

De opdringerige website

Ken je dat? Je opent een webpagina, klikt eerst een cookie-melding weg, om vervolgens meteen een pop-up venster te krijgen dat je vertelt dat je een geweldige kans misloopt als je niet meteen op een bepaald aanbod ingaat. Dit zonder een letter gelezen te hebben. Als je dan nog niet afgehaakt bent en verder zoekt, wordt er continu “geschreeuwd” om actie te ondernemen. De boodschap die over heel de website gecommuniceerd wordt is dat je eigenlijk wel heel stom zou zijn om niet op het aanbod in te gaan. Dit soort websites werkt vaak met deadlines om het gevoel van schaarste op te roepen.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers voelen zich opgejaagd en oncomfortabel bij al dat verkoopgeweld. Ze weten niet hoe snel ze weer van de website af moeten komen.

Mogelijkheden voor verbetering: minder schreeuwen en meer waardevolle content bieden. Als je boodschap aanpreekt zal de bezoeker toch wel verder op onderzoek gaan en actie ondernemen. Creëren van schaarste kan zeker wel werken als je dit gedoseerd gebruikt.

De anonieme website

Als beginnend ondernemer heb ik destijds veel websites van andere webdesigners bekeken en het viel me op hoe vaak er persoonlijke informatie ontbreekt. Het was vaak moeilijk te achterhalen wie nou het gezicht was achter de website. Als je erop gaat letten zijn er nog best veel van dit soort anonieme websites waarbij de persoonlijke informatie, contactinformatie en bedrijfsgegevens weggelaten of verstopt zijn. Op dit soort websites ontbreken ook vaak ervaringen van klanten.

Wat het gevolg kan zijn: je komt als ondernemer of onderneming niet betrouwbaar over bij de bezoeker. Deze wil toch weten met wie ze te maken hebben voordat ze contact gaan opnemen via een contactformulier. De meeste potentiële klanten doen toch eerst wat onderzoek, en willen weten of je betrouwbaar bent voordat ze tot aankopen overgaan.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat duidelijk is wie je bent, waar ze je kunnen vinden en wie je al geholpen hebt. Op deze manier kom je transparant en betrouwbaar over.

De verwarrende website

De weg kwijt raken op een website, dat kan! Het ontbreken van een duidelijke menustructuur en navigatie kan ervoor zorgen dat een bezoeker compleet de weg kwijtraakt en niet meer terug kan vinden waar hij eerder was (en nog eens terug wilde lezen). Ook een onduidelijke opbouw van pagina’s kan erg verwarrend overkomen. Dit is bijvoorbeeld het geval als er verschillende onderwerpen door lekaar heen op een pagina staan.

Wat het gevolg kan zijn: niemand wil de weg kwijtraken. Als de bezoeker verloren loopt op je website is hij of zij weg.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg voor een duidelijke navigatie in de menubalk en op de pagina’s. Daarnaast kun je bijvoorbeeld zorgen voor een sitemap, een kruimelspoor en een zoekfunctie op je website.

De ondoorzichtige website

Op deze websites is het voor de bezoeker moeilijk om erachter te komen wat er nou precies verteld wordt. Het lijkt wel om verschillende boodschappen te gaan, maar waar het nu precies over gaat is moeilijk te achterhalen. Ook biedt vaak het design van dit soort websites niet genoeg helderheid. Het gebruik van kleuren, lettertypes e.d. lijkt niet in overeenstemming te zijn met wat de bezoeker denkt te weten waar de website over gaat.

Wat het gevolg kan zijn: onduidelijkheid betekent vaak “wegwezen”. de bezoeker gaat op zoek naar informatie die wél duidelijk is en geen vraagtekens oproept.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat je je visie en het het doel van de website helder hebt en stem daar je boodschap en je design op af.

En? Valt jouw website onder één van de bovenstaande typen of een combinatie van?
Dan is er nog wat werk aan de winkel om je website succesvoller te maken. Bij de mogelijkheden voor verbetering vind je de basis van wat je kunt doen om verbeteringen aan te brengen.

Herken je je website niet onder één van de genoemde typen?
Nog niet achterover gaan leunen hoor! Het werken aan een website is een blijvend proces. Het kan altijd beter namelijk. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden en inzichten en ook je bezoekers kunnen veranderen. Zorg dus dat je op de hoogte blijft.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. YouTube Ben jij meer een kijker...

Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Testimonials, wat zijn dat dan? Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou...

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit...

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

5 belangrijke plugins voor je WordPress website

Een belangrijke reden dat WordPress zo flexibel is, is de enorme keuze uit diverse plugins. Heel kort gezegd is een plugin een pakketje code dat je toe kunt voegen aan je WordPress installatie, zodat je extra functionaliteiten krijgt. Klinkt een beetje eng misschien,...

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je website?

Het kiezen van een goede domeinnaam voor je website is belangrijk. Het wordt een onderdeel van je naamsbekendheid en herkenbaarheid. Het is daarom goed om hier eens uitgebreid de tijd aan te besteden. Waar moet een goede domeinnaam eigenlijk aan voldoen? Kies de goede...
7 stappen voor een goede voorbereiding van je website

Een goede website begint bij een goede voorbereiding

Ga jij je eigen website maken? Of ben je op zoek naar een webdesigner die dat voor je doet? Allereerst is het dan belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je met je website naartoe wilt. Dit maakt het uiteindelijk designproces veel soepeler en sneller.

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!