Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt en ervoor zorgt dat die bezoekers ook klant bij je worden.

De onderstaande typen websites staan in ieder geval niet garant voor succes. Valt jouw website hieronder? Geen paniek! Er zijn mogelijkheden genoeg om je website te verbeteren (en te blijven verbeteren).

De inhoudsloze website

Een website zonder verhaal, zonder een directe boodschap; je komt ze nog vaak tegen. De inhoud is over het algemeen een opsomming van wat de ondernemer of onderneming te bieden heeft. Er wordt amper gekeken waar de bezoeker naar op zoek is, en deze wordt dan ook niet direct aangesproken. Er worden geen pijnpunten genoemd en geen oplossingen geboden. “Dit is wat we hebben, en daar kun je het mee doen”. Dat is vaak het gevoel dat dit soort websites oproept.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers haken af omdat ze zich niet aangesproken voelen en zoeken verder naar iemand die hen wél begrijpt en aanpreekt.

Mogelijkheden voor verbetering: onderzoek de probleemvragen van je bezoekers, en omschrijf welke oplossingen jouw product of dienst kan bieden om de problemen op te lossen. Communiceer dit op je website en spreek de bezoeker rechtstreeks aan.

De bescheiden website

Sommige websites zien er gewoon té rustig uit. Een vlak en kleurloos design en geen onderscheidend vermogen. Er ontbreken “call to actions” of ze vallen niet op. De website komt saai over en de bezoeker wordt nergens door geprikkeld. Het aanbod wordt gepresenteerd en kan goed in elkaar zitten, maar het wordt nergens echt uitgelicht. Daardoor mist de website aan overtuiging. Ook zijn de links in het menu en de benamingen van de pagina’s vaak standaard.

Wat het gevolg kan zijn: ook hier haken bezoekers haken af doordat ze niet geprikkeld worden om verder te lezen of actie te ondernemen.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat je aanbod goed uitgelicht wordt en stimuleer de bezoeker tot het ondernemen van actie door het plaatsen van duidelijke “call to actions”, bijvoorbeeld in de vorm van buttons en contact- of aanvraagformulieren.

De volgepropte website

Er zijn websites die behoorlijk overweldigend kunnen zijn door de enorme hoeveelheid informatie die geboden wordt. Een drukke homepagina met veel kopjes, knopjes en plaatjes vergezeld van een erg drukke sidebar is typerend voor dit type website. Too much! Je wordt als bezoeker meteen overdonderd en weet eigenlijk niet goed waar je heen moet voor de informatie waar je naar op zoek bent. Een volle menubalk met onder ieder item weer veel verschillende keuzemogelijkheden maakt dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers raken overprikkeld door de enorme berg informatie die op ze afkomt en haken af. Het duurt te lang voor ze de informatie vinden waarvoor ze op de website gekomen zijn.

Mogelijkheden voor verbetering: ga nog eens goed door je content heen en schrap wat niet direct belangrijk is om te weten. Je hoeft namelijk ook niet alles te communiceren. Vertel waar je ze mee kan helpen en geef duidelijk aan hoe ze contact op kunnen nemen voor meer informatie.

De opdringerige website

Ken je dat? Je opent een webpagina, klikt eerst een cookie-melding weg, om vervolgens meteen een pop-up venster te krijgen dat je vertelt dat je een geweldige kans misloopt als je niet meteen op een bepaald aanbod ingaat. Dit zonder een letter gelezen te hebben. Als je dan nog niet afgehaakt bent en verder zoekt, wordt er continu “geschreeuwd” om actie te ondernemen. De boodschap die over heel de website gecommuniceerd wordt is dat je eigenlijk wel heel stom zou zijn om niet op het aanbod in te gaan. Dit soort websites werkt vaak met deadlines om het gevoel van schaarste op te roepen.

Wat het gevolg kan zijn: bezoekers voelen zich opgejaagd en oncomfortabel bij al dat verkoopgeweld. Ze weten niet hoe snel ze weer van de website af moeten komen.

Mogelijkheden voor verbetering: minder schreeuwen en meer waardevolle content bieden. Als je boodschap aanpreekt zal de bezoeker toch wel verder op onderzoek gaan en actie ondernemen. Creëren van schaarste kan zeker wel werken als je dit gedoseerd gebruikt.

De anonieme website

Als beginnend ondernemer heb ik destijds veel websites van andere webdesigners bekeken en het viel me op hoe vaak er persoonlijke informatie ontbreekt. Het was vaak moeilijk te achterhalen wie nou het gezicht was achter de website. Als je erop gaat letten zijn er nog best veel van dit soort anonieme websites waarbij de persoonlijke informatie, contactinformatie en bedrijfsgegevens weggelaten of verstopt zijn. Op dit soort websites ontbreken ook vaak ervaringen van klanten.

Wat het gevolg kan zijn: je komt als ondernemer of onderneming niet betrouwbaar over bij de bezoeker. Deze wil toch weten met wie ze te maken hebben voordat ze contact gaan opnemen via een contactformulier. De meeste potentiële klanten doen toch eerst wat onderzoek, en willen weten of je betrouwbaar bent voordat ze tot aankopen overgaan.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat duidelijk is wie je bent, waar ze je kunnen vinden en wie je al geholpen hebt. Op deze manier kom je transparant en betrouwbaar over.

De verwarrende website

De weg kwijt raken op een website, dat kan! Het ontbreken van een duidelijke menustructuur en navigatie kan ervoor zorgen dat een bezoeker compleet de weg kwijtraakt en niet meer terug kan vinden waar hij eerder was (en nog eens terug wilde lezen). Ook een onduidelijke opbouw van pagina’s kan erg verwarrend overkomen. Dit is bijvoorbeeld het geval als er verschillende onderwerpen door lekaar heen op een pagina staan.

Wat het gevolg kan zijn: niemand wil de weg kwijtraken. Als de bezoeker verloren loopt op je website is hij of zij weg.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg voor een duidelijke navigatie in de menubalk en op de pagina’s. Daarnaast kun je bijvoorbeeld zorgen voor een sitemap, een kruimelspoor en een zoekfunctie op je website.

De ondoorzichtige website

Op deze websites is het voor de bezoeker moeilijk om erachter te komen wat er nou precies verteld wordt. Het lijkt wel om verschillende boodschappen te gaan, maar waar het nu precies over gaat is moeilijk te achterhalen. Ook biedt vaak het design van dit soort websites niet genoeg helderheid. Het gebruik van kleuren, lettertypes e.d. lijkt niet in overeenstemming te zijn met wat de bezoeker denkt te weten waar de website over gaat.

Wat het gevolg kan zijn: onduidelijkheid betekent vaak “wegwezen”. de bezoeker gaat op zoek naar informatie die wél duidelijk is en geen vraagtekens oproept.

Mogelijkheden voor verbetering: zorg dat je je visie en het het doel van de website helder hebt en stem daar je boodschap en je design op af.


En? Valt jouw website onder één van de bovenstaande typen of een combinatie van?
Dan is er nog wat werk aan de winkel om je website succesvoller te maken. Bij de mogelijkheden voor verbetering vind je de basis van wat je kunt doen om verbeteringen aan te brengen.

Herken je je website niet onder één van de genoemde typen?
Nog niet achterover gaan leunen hoor! Het werken aan een website is een blijvend proces. Het kan altijd beter namelijk. Er komen steeds nieuwe mogelijkheden en inzichten en ook je bezoekers kunnen veranderen. Zorg dus dat je op de hoogte blijft.


Beoordeel dit artikel

Hoe waardevol is deze informatie voor je?

Wil je meer tips & trucs zien?

Volg Q webstudio op Social Media

Het spijt me dat dit artikel niet waardevol voor je was...

Help me om dit artikel te verbeteren!

Pin It on Pinterest

Share This

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Wil jij een training volgen?

Q webstudio heeft diverse trainingsmogelijkheden om van jouw website een succes te maken. 1 op 1 trajecten, workshops of online trainingen.

Nieuw!

Online training

Maak professionele nieuwsbrieven met Laposta


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel.