Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Er zijn een aantal vaak voorkomende irritaties waardoor je bezoekers vroegtijdig af kunnen haken, en naar een andere website scrollen. misschien wel naar die van een concurrent.

1. Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel (en tablet)

Gelukkig kom je ze steeds minder tegen; de oude html websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel & tablet. Met andere woorden: ze zijn niet responsive, schalen niet mee met het scherm waarop ze bekeken worden. Je krijgt eigenlijk de normale webversie te zien, maar dan gepresenteerd op een klein scherm. Hierdoor zijn de teksten en afbeeldingen veel te klein en valt er nauwelijks door de website te navigeren. Omdat veel bezoekers tegenwoordig vaak online zijn op mobiel, is dit wel een hele belangrijke om aan te pakken.

Is jouw website responsive?

Responsive check

Wil jij controleren of je website goed te zien is op de verschillende apparaten?

2. Het duurt een eeuwigheid voordat je website geladen is

Een tweede belangrijke afhaker voor website bezoekers is de laadtijd van de website. Als het “eeuwig” duurt voordat een webpagina geladen is, dan zijn ze weg. Volgens Google verlaat meer dan 50% van de bezoekers de website als die niet binnen 3 seconden laadt.

Je website testen op snelheid kun je onder andere bij Google en GTmetrix. Zij laten ook zien wat de veroorzakers zijn van de vertraging, zodat je ze op kunt lossen.

3. Uit zichzelf startende video’s (of muziek)

Je schrikt je toch echt helemaal rot als je een webpagina opent en je krijgt meteen luide muziek en bewegend beeld? Ik wel in ieder geval. Buiten dat kan het natuurlijk heel ongepast zijn als je in gezelschap bent en wat zit te surfen. Tenzij je even een onderbreking in de vergadering wilt :-). Een mooie video op de achtergrond in een header kan heel goed werken, maar die bedoel ik hier niet.

4. De bezoeker raakt de weg kwijt in je navigatie

Voor website bezoekers moet het meteen duidelijk zijn waar de informatie staat, waar hij of zij naar op zoek is. Een overzichtelijk menu en duidelijke call to actions zijn dan ook essentieel. Als men een paar klikken verwijderd is van waar men vandaan kwam, moet duidelijk blijven wat de volgende acties kunnen zijn of hoe je terugkomt op de homepagina.

Tip: Maak de navigatie voor jezelf inzichtelijk door die helemaal op papier op te schrijven of uit te tekenen. Zo krijg je een duidelijk overzicht van waar je knoppen of links moet plaatsen, zodat de bezoeker verder (of terug) kan.

Goede navigatie website is belangrijk

5. Je website staat boordevol onpersoonlijke stockfoto’s

Stockfoto’s kunnen zeer goed bruikbaar zijn op je website. Som heb je gewoon wat aanvullende afbeeldingen nodig, die je niet makkelijk zelf kunt (laten) maken. Of die niet nodig zijn om te laten maken. Als je bijvoorbeeld schrijft over gezonde voeding, zijn er legio stockfoto’s die je prima kunt gebruiken. Ik heb het hier over de afbeeldingen met mensen er op. Er zijn veel zgn. “office” foto’s met (vooral Amerikanen) in allerlei kantoorsituaties. (zie voorbeelden hieronder). Behalve dat ze vaak heel overdreven zijn, is het overduidelijk dat deze mensen niet bij jou op kantoor werken :-). Zorg voor je informatie pagina’s altijd voor echte foto’s. Bloggen is een ander verhaal, daar komen stockfoto’s prima van pas als ondersteuning voor je verhaal.

Lees ook: Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

6. Je teksten staan vol met zoekwoorden

Als teksten puur en alleen geschreven zijn voor de zoekmachines (lees: Google), dan valt dat op. Het zoekwoord komt dan erg vaak (soms tot vervelens toe) terug in de koppen en de teksten van de website. Het gaat dan eigenlijk niet meer zozeer om de inhoud van je teksten, maar om het trekken van bezoekers naar je pagina’s. Kwalitatief laten ze dus nogal te wensen over, en dit ervaart de bezoeker dan ook zo. Het heeft ook niet meer zoveel zin om op deze manier te schrijven, Google is tegenwoordig dusdanig ingesteld dat er wel degelijk “gekeken” wordt naar de kwaliteit, en niet alleen naar het aantal zoekwoorden in je teksten.

7. Je website is niet up-to date

Informatie die niet meer klopt kan behoorlijk ergerlijk zijn. Telefoonnummers die niet meer actueel zijn, verouderde openingstijden, een oude routebeschrijving, producten die niet meer verkocht worden etc. etc. Een website bezoeker wil graag actuele informatie, wil weten waar en hoe hij contact op kan nemen. Als die informatie al niet klopt, wat zegt dat dan verder over de professionaliteit?

Kijk ook uit met het verwijderen van pagina’s en berichten. Als er ergens nog links staan die hier naar verwijzen, komt er een 404 foutmelding. Om dit te voorkomen is het goed om verwijderde pagina’s altijd door te verwijzen naar een andere pagina. Dit kun je doen met een “redirection plugin”. Wil je controleren of je website links bevat die niet meer bestaan? Installeer dan een “broken link checker”.

Voor veel zaken geldt: voorkomen is beter dan genezen. En voor je website gaat dat zeker op! Het scheelt je veel tijd en ergernis als je deze zaken meteen goed aanpakt bij het begin.

Gratis download!

E-book: 7 stappen voor een goede voorbereiding van je website.

Lees ook:
Nieuwe website? Start met het maken van een goed plan.
Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website
5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website

Pin It on Pinterest

Share This

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Wil jij een training volgen?

Q webstudio heeft diverse trainingsmogelijkheden om van je website een succes te maken. 1 op 1 trajecten, workshops of online trainingen.

Nieuw!

Online training

Maak & verstuur professionele nieuwsbrieven met Laposta


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel.