7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Er zijn een aantal vaak voorkomende irritaties waardoor je bezoekers vroegtijdig af kunnen haken, en naar een andere website scrollen. Misschien wel naar die van een concurrent.

1. Je website is niet geoptimaliseerd voor mobiel (en tablet)

Gelukkig kom je ze steeds minder tegen; de oude html websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiel & tablet. Met andere woorden: ze zijn niet responsive, schalen niet mee met het scherm waarop ze bekeken worden. Je krijgt eigenlijk de normale webversie te zien, maar dan gepresenteerd op een klein scherm. Hierdoor zijn de teksten en afbeeldingen veel te klein en valt er nauwelijks door de website te navigeren. Omdat veel bezoekers tegenwoordig vaak online zijn op mobiel, is dit wel een hele belangrijke om aan te pakken.

De responsiviteit van je website kun je checken met deze tool.

2. Het duurt een eeuwigheid voordat je website geladen is

Een tweede belangrijke afhaker voor website bezoekers is de laadtijd van de website. Als het “eeuwig” duurt voordat een webpagina geladen is, dan zijn ze weg. Volgens Google verlaat meer dan 50% van de bezoekers de website als die niet binnen 3 seconden laadt.

Je website testen op snelheid kun je onder andere bij Google en GTmetrix. Zij laten ook zien wat de veroorzakers zijn van de vertraging, zodat je ze op kunt lossen.

3. Uit zichzelf startende video’s (of muziek)

Je schrikt je toch echt helemaal rot als je een webpagina opent en je krijgt meteen luide muziek en bewegend beeld? Ik wel in ieder geval. Buiten dat kan het natuurlijk heel ongepast zijn als je in gezelschap bent en wat zit te surfen. Tenzij je even een onderbreking in de vergadering wilt :-). Een mooie video op de achtergrond in een header kan heel goed werken, maar die bedoel ik hier niet.

4. De bezoeker raakt de weg kwijt in je navigatie

Voor website bezoekers moet het meteen duidelijk zijn waar de informatie staat, waar hij of zij naar op zoek is. Een overzichtelijk menu en duidelijke call to actions zijn dan ook essentieel. Als men een paar klikken verwijderd is van waar men vandaan kwam, moet duidelijk blijven wat de volgende acties kunnen zijn of hoe je terugkomt op de homepagina.

Tip: Maak de navigatie voor jezelf inzichtelijk door die helemaal op papier op te schrijven of uit te tekenen. Zo krijg je een duidelijk overzicht van waar je knoppen of links moet plaatsen, zodat de bezoeker verder (of terug) kan.

5. Je website staat boordevol onpersoonlijke stockfoto’s

Stockfoto’s kunnen zeer goed bruikbaar zijn op je website. Som heb je gewoon wat aanvullende afbeeldingen nodig, die je niet makkelijk zelf kunt (laten) maken. Of die niet nodig zijn om te laten maken. Als je bijvoorbeeld schrijft over gezonde voeding, zijn er legio stockfoto’s die je prima kunt gebruiken. Ik heb het hier over de afbeeldingen met mensen er op. Er zijn veel zgn. “office” foto’s met (vooral Amerikanen) in allerlei kantoorsituaties. Behalve dat ze vaak heel overdreven zijn, is het overduidelijk dat deze mensen niet bij jou op kantoor werken :-). Zorg voor je informatie pagina’s altijd voor echte foto’s. Bloggen is een ander verhaal, daar komen stockfoto’s prima van pas als ondersteuning voor je verhaal.

Lees ook: Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

6. Je teksten staan vol met zoekwoorden

Als teksten puur en alleen geschreven zijn voor de zoekmachines (lees: Google), dan valt dat op. Het zoekwoord komt dan erg vaak (soms tot vervelens toe) terug in de koppen en de teksten van de website. Het gaat dan eigenlijk niet meer zozeer om de inhoud van je teksten, maar om het trekken van bezoekers naar je pagina’s. Kwalitatief laten ze dus nogal te wensen over, en dit ervaart de bezoeker dan ook zo. Het heeft ook niet meer zoveel zin om op deze manier te schrijven, Google is tegenwoordig dusdanig ingesteld dat er wel degelijk “gekeken” wordt naar de kwaliteit, en niet alleen naar het aantal zoekwoorden in je teksten.

7. Je website is niet up-to date

Informatie die niet meer klopt kan behoorlijk ergerlijk zijn. Telefoonnummers die niet meer actueel zijn, verouderde openingstijden, een oude routebeschrijving, producten die niet meer verkocht worden etc. etc. Een website bezoeker wil graag actuele informatie, wil weten waar en hoe hij contact op kan nemen. Als die informatie al niet klopt, wat zegt dat dan verder over de professionaliteit?

Kijk ook uit met het verwijderen van pagina’s en berichten. Als er ergens nog links staan die hier naar verwijzen, komt er een 404 foutmelding. Om dit te voorkomen is het goed om verwijderde pagina’s altijd door te verwijzen naar een andere pagina. Dit kun je doen met een “redirection plugin”. Wil je controleren of je website links bevat die niet meer bestaan? Installeer dan een “broken link checker”.

Voor veel zaken geldt: voorkomen is beter dan genezen. En voor je website gaat dat zeker op! Het scheelt je veel tijd en ergernis als je deze zaken meteen goed aanpakt bij het begin.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

Herkenbaar? Je hebt een foto nodig om in je Social Media of bij je blogbericht op je website te plaatsen. Even snel zoeken op Google afbeeldingen, opslaan op je computer en plaatsen maar. Zo gepiept en keuze genoeg. Niet doen! De meeste foto's die je zo vindt zijn...

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je website?

Het kiezen van een goede domeinnaam voor je website is belangrijk. Het wordt een onderdeel van je naamsbekendheid en herkenbaarheid. Het is daarom goed om hier eens uitgebreid de tijd aan te besteden. Waar moet een goede domeinnaam eigenlijk aan voldoen? Kies de goede...

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website...

Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je...

Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website

Een goed gebruik van afbeeldingen op je website is belangrijk. In "Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website" vertel ik over het belang van plaatsen van goede foto's. Maar als je dan de goede foto's hebt gevonden, dan is het ook nog belangrijk hoe je ze op je...

De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van je merk (verhoging van 80%), ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons. Ik heb 5 handige tools gevonden...

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. YouTube Ben jij meer een kijker...

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website