Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen. Vragen over bijvoorbeeld wat voor platform (cms) of software je nodig hebt, en welke extra functies er op je website moeten komen,  kun je hierna makkelijker beantwoorden. Hierdoor kun je gericht op zoek gaan naar informatie & personen die je hierbij verder kunnen helpen.

Een doel van je website zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

Een duidelijke branding en uitstraling van je bedrijf

Het doel van een website kan ook zijn om een merk goed neer te zetten qua uitstraling en beleving. Door bewust een verhaal voor je merk te creëren zorg je ervoor dat klanten een herkenbaar beeld van jouw merk of jou als persoon hebben. Een beeld dat jij wilt dat ze hebben en wat jou onderscheid van de rest.

‘A name, term, sign, symbol, or design, or a combination of them intended to identity the goods and services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competition.’

Voor een goede branding en uitstraling is het belangrijk dat:

  • Er duidelijke visie is
  • Je werkt vanuit een thema dat bij deze visie past
  • Je visie en thema vertaald zijn naar een duidelijke, herkenbare huisstijl (kleuren, fonts, foto’s etc.)
  • Deze huisstijl terugkomt in al je communicatie- en reclame uitingen

Voorbeeld:Coca-Cola

Bieden van informatie & service voor bestaande klanten

Vooral bedrijven die elektronica, huishoudelijke apparatuur etc. verkopen, hebben een aparte website, of een gedeelte op hun website voor support. Hier vind gebruiksaanwijzingen, toepassingsmogelijkheden, updates en software die het product ondersteunen. Ook vind je hier de mogelijkheden voor het opnemen van contact als je nog verdere vragen hebt. Het doel van deze websites is puur het ondersteunen van klanten die al een product gekocht hebben.

Voorbeeld:Samsung

Verkopen van producten

Als je met je website producten wil gaan verkopen dan heb je het over een webshop of webwinkel. Een online winkel waar bezoekers fysieke producten kunnen bestellen en afrekenen om ze vervolgens thuisbezorgd krijgen.

Uit het onderzoek bleek dat er in 2014 ongeveer 28 duizend webwinkels actief waren. Uitgaande van een gemiddelde groei van rond de tien procent per jaar, zal het aantal actieve webwinkels anno 2018 rond de veertigduizend moeten liggen. Bron: Retailtrends

Bij het onderzoek is men uitgegaan van “volwaardige” webwinkels, websites die volledig als doel hebben om producten te verkopen. Er zijn diverse software pakketen en systemen om een volledige online webwinkel te maken (o.a Magento, Shopify, mijnwebwinkel). De grote webwinkels hebben vaak software die op maat gemaakt is om alles in goede banen te leiden volgens hun specifieke wensen.

Voorbeeld webwinkel: Hema

Mini webshop in WordPress

Als je een WordPress website hebt om jouw diensten aan te bieden als bijv. coach, trainer of therapeut, kun je ervoor kiezen om je aanbod online te laten boeken en meteen af te laten rekenen. Dit wordt regelmatig gedaan voor bijvoorbeeld (online) trainingen, workshops en events. Deze functie is makkelijk toe te voegen aan je website met de gratis plugin WooCommerce in combinatie met een betaalprovider zoals bijv. Mollie). Je krijgt dan een “mini” webshop op je gewone bedrijfswebsite.

Verkopen van andermans producten (affiliate)

Als je niet zelf producten wil gaan verkopen, maar wil doorverwijzen naar producten die anderen verkopen, dan spreek je van een zgn. affiliate website. Bezoekers klikken op een link op jouw website en worden doorverwezen naar de website van de verkoper. Als deze bezoeker overgaat tot koop, ontvang jij een bepaald % van deze verkoop. Een groot voordeel hiervan is dat jij helemaal geen voorraad hoeft te houden en ook niets met de afwikkeling van de betaling te doen hebt.

Voorbeeld: Rondreis.nl

Genereren van potentiële klanten via de website (leads)

Voor veel ondernemers is het genereren van “leads” het hoofddoel van de website; het omzetten van bezoekers aan je website naar betalende klanten. Om meer afnemers van je product of dienst te krijgen zul je:

  • Het aantal bezoekers op je website moeten verhogen
  • Zorgen dat deze bezoekers ook daadwerkelijk betalende klanten worden

Verhoog het aantal bezoekers op je website

Middelen die je hiervoor in kunt zetten zijn o.a. SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google advertenties) en inzet van Social Media.

Zorg dat je bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden

Hiervoor zul je o.a. moeten zorgen dat de bezoeker:

  • een duidelijk beeld krijgt van wie je bent en wat je doet
  • het gevoel krijgt dat hij/zij begrepen wordt
  • het vertrouwen krijgt dat jij haar/hem kan helpen
  • makkelijk bij de juiste informatie te komen
  • eenvoudig tot actie kan aangezet kan worden

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

5 handige plugins om je Gutenberg block editor uit te breiden

Als je met de Gutenberg Block editor werkt, dan zul je hoogstwaarschijnlijk, net al ik (hoop ik), behoorlijk enthousiast zijn over wat je er allemaal mee kan. De editor blijft zich continue verbeteren en in iedere nieuwe WordPress update worden er weer toevoegingen en...

Maak een plan voor je website, dan ga je zeker goed van start!

Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had, is het aan te raden om...

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties. Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik voor het opbouwen van mijn e-maillijst en het versturen van...

Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website

Een goed gebruik van afbeeldingen op je website is belangrijk. In "Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website" vertel ik over het belang van plaatsen van goede foto's. Maar als je dan de goede foto's hebt gevonden, dan is het ook nog belangrijk hoe je ze op je...

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit...

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website