Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen. Vragen over bijvoorbeeld wat voor platform (cms) of software je nodig hebt, en welke extra functies er op je website moeten komen,  kun je hierna makkelijker beantwoorden. Hierdoor kun je gericht op zoek gaan naar informatie & personen die je hierbij verder kunnen helpen.

Een doel van je website zou bijvoorbeeld kunnen zijn:

1. Een duidelijke branding en uitstraling van je bedrijf

Het doel van een website kan ook zijn om een merk goed neer te zetten qua uitstraling en beleving. Door bewust een verhaal voor je merk te creëren zorg je ervoor dat klanten een herkenbaar beeld van jouw merk of jou als persoon hebben. Een beeld dat jij wilt dat ze hebben en wat jou onderscheid van de rest.

‘A name, term, sign, symbol, or design, or a combination of them intended to identity the goods and services of one seller or group of sellers and to differentiate them from those of competition.’

Voor een goede branding en uitstraling is het belangrijk dat:

  • Er duidelijke visie is
  • Je werkt vanuit een thema dat bij deze visie past
  • Je visie en thema vertaald zijn naar een duidelijke, herkenbare huisstijl (kleuren, fonts, foto’s etc.)
  • Deze huisstijl terugkomt in al je communicatie- en reclame uitingen

Voorbeeld:Coca-Cola

2. Bieden van informatie & service voor bestaande klanten

Vooral bedrijven die elektronica, huishoudelijke apparatuur etc. verkopen, hebben een aparte website, of een gedeelte op hun website voor support. Hier vind gebruiksaanwijzingen, toepassingsmogelijkheden, updates en software die het product ondersteunen. Ook vind je hier de mogelijkheden voor het opnemen van contact als je nog verdere vragen hebt. Het doel van deze websites is puur het ondersteunen van klanten die al een product gekocht hebben.

Voorbeeld:Samsung

3. Verkopen van producten

Als je met je website producten wil gaan verkopen dan heb je het over een webshop of webwinkel. Een online winkel waar bezoekers fysieke producten kunnen bestellen en afrekenen om ze vervolgens thuisbezorgd krijgen.

Uit het onderzoek bleek dat er in 2014 ongeveer 28 duizend webwinkels actief waren. Uitgaande van een gemiddelde groei van rond de tien procent per jaar, zal het aantal actieve webwinkels anno 2018 rond de veertigduizend moeten liggen. Bron: Retailtrends

Bij het onderzoek is men uitgegaan van “volwaardige” webwinkels, websites die volledig als doel hebben om producten te verkopen. Er zijn diverse software pakketen en systemen om een volledige online webwinkel te maken (o.a Magento, Shopify, mijnwebwinkel). De grote webwinkels hebben vaak software die op maat gemaakt is om alles in goede banen te leiden volgens hun specifieke wensen.

Mini webshop in WordPress

Als je een WordPress website hebt om jouw diensten aan te bieden als bijv. coach, trainer of therapeut, kun je ervoor kiezen om je aanbod online te laten boeken en meteen af te laten rekenen. Dit wordt regelmatig gedaan voor bijvoorbeeld (online) trainingen, workshops en events. Deze functie is makkelijk toe te voegen aan je website met de gratis plugin WooCommerce in combinatie met een betaalprovider zoals bijv. Mollie). Je krijgt dan een “mini” webshop op je gewone bedrijfswebsite.

Voorbeeld webwinkel: Hema

4. Verkopen van andermans producten (affiliate)

Als je niet zelf producten wil gaan verkopen, maar wil doorverwijzen naar producten die anderen verkopen, dan spreek je van een zgn. affiliate website. Bezoekers klikken op een link op jouw website en worden doorverwezen naar de website van de verkoper. Als deze bezoeker overgaat tot koop, ontvang jij een bepaald % van deze verkoop. Een groot voordeel hiervan is dat jij helemaal geen voorraad hoeft te houden en ook niets met de afwikkeling van de betaling te doen hebt.

Voorbeeld: Rondreis.nl

5. Genereren van potentiële klanten via de website (leads)

Voor veel ondernemers is het genereren van “leads” het hoofddoel van de website; het omzetten van bezoekers aan je website naar betalende klanten. Om meer afnemers van je product of dienst te krijgen zul je:

  • Het aantal bezoekers op je website moeten verhogen
  • Zorgen dat deze bezoekers ook daadwerkelijk betalende klanten worden

Verhoog het aantal bezoekers op je website

Middelen die je hiervoor in kunt zetten zijn o.a. SEO (zoekmachine optimalisatie, SEA (Google advertenties) en inzet van Social Media.

Zorg dat je bezoekers ook daadwerkelijk klanten worden

Hiervoor zul je o.a. moeten zorgen dat de bezoeker:

  • een duidelijk beeld krijgt van wie je bent en wat je doet
  • het gevoel krijgt dat hij/zij begrepen wordt
  • het vertrouwen krijgt dat jij haar/hem kan helpen
  • makkelijk bij de juiste informatie te komen
  • eenvoudig tot actie kan aangezet kan worden

Op mijn blog zullen de komende tijd meerdere artikelen verschijnen die dieper ingaan op het aantrekken van bezoekers naar je website en het converteren naar potentiële klanten.

Verder lezen?



Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

 

Deze 7 stappen zijn een must in je voorbereiding als je gaat voor een goede en succesvolle website.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Heb ik je kunnen helpen met deze informatie?

Deel deze post op Social Media zodat anderen er ook iets aan hebben.