Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige checklist opgesteld voor het publiceren van blogposts. Deze houd ik in mijn achterhoofd tijdens het schrijven van mijn blogpost en loop ik ook nog eens helemaal door voordat ik op publiceren klik.

YouTube

Ben jij meer een kijker & luisteraar dan een lezer? Je kunt deze tutorial ook bekijken op mijn YouTube kanaal.

Gebruik SEO

Heb je bij het maken van je blogpost de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) overal meegenomen? Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor het schrijven van een artikel waarmee je gezien wilt worden. Een handige tool daarvoor is UberSuggest (gratis).

Komt je zoekwoord voor in:

  • de SEO titel? (Dit is de titel die in Google verschijnt)
  • de url (link) van je pagina?
  • de meta beschrijving?
  • de inleiding van je post?
  • ieder geval één kop of subkop?

Een handige plugin om dit in te stellen en te checken is Rank Math SEO.

Aanprekende titel

Een titel moet zowel beschrijvend als uitnodigend zijn. Als je een geweldige blogpost geschreven hebt, maar niemand het leest omdat de titel niet aanspreekt, heb je voor niets zoveel tijd gestopt in het schrijven. Zorg dus dat je titel de bezoeker uitnodigt en uitdaagt om verder te lezen. Stem je titel ook af op de inhoud. Als je titel weinig tot niets te maken heeft met de inhoud van je bericht zullen mensen alsnog afhaken.

Het titel van je blogpost kan overigens een andere titel zijn dan je SEO titel. Deze laatste mag tot ongeveer 60 tekens zijn. De titel van je bericht zelf mag je zo lang maken als je wil.

Overzichtelijke opmaak

Lange lappen tekst lezen we niet meer. Met alle informatie die er dagelijks op ons afkomt hebben we steeds meer moeite gekregen met onze concentratie. Door een duidelijke structuur aan te brengen in de opmaak van je bericht, maak je het voor de lezer makkelijker om de tekst te “scannen” en te lezen waar de interesse naar uit gaat. Hapklare brokken dus, met duidelijke koppen en bodytekst.

Maak gebruik van:

  • H2 headings voor de koppen en H3 headings voor de subkoppen. (ook goed voor SEO).
  • lijsten (bullitpoints of genummerd) om opsommingen weer te geven.
  • quotes om langere stukken tekst te onderbreken.
  • Heb je gebruik gemaakt van interne links naar pagina’s op je website of andere blogposts die je geschreven hebt?
  • Staan er externe links naar goede, belangrijke websites in?
  • Heb je alle links gecontroleerd of ze het doen?
  • Openen de externe links in een ander tabblad, zodat je de bezoeker op je website kunt houden? Dit kun je aangeven in het venstertje dat openklapt als je op het rechterpijltje van de link klikt

Afbeeldingen

Het gebruik van goede afbeeldingen is belangrijk. En met goede afbeeldingen bedoel ik: afbeeldingen die goed van kwaliteit zijn èn bij het onderwerp passen waar je over schrijft. Dit kunnen foto’s zijn die je zelf maakt, laat maken of download vanaf een website met (gratis) stockfoto’s.

Controleer nog even:

  • of je een uitgelichte afbeelding in je blogpost hebt gezet.
  • of je de titel en alt-tekst hebt ingevuld in je mediabibliotheek. Staan je zoekwoord(en) hierin?
  • of de afbeeldingen echt passen bij het onderwerp waar je over blogt.

Goed nalezen

Lees je blogpost voordat je op publiceren drukt nog een keer helemaal goed na:

  • Staat je verhaal in een logische volgorde?
  • Is het makkelijk leesbaar? Lopen je zinnen lekker?
  • Klopt de grammatica en spelling?
  • Staan de punten en komma’s goed?

Ook nog even checken…

  • Staat je blogpost in de juiste categorie?
  • Bevat je bericht minimaal 300 woorden?
  • Als je blogpost “cornerstone” waardig is, kun je hem ook als dusdanig markeren. In dit artikel van Yoast vind je meer informatie hierover (engels).
  • Eindig je met een goede call-to-action? Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn aan de lezer of een aanbod dat je doet.

Vergeet niet te promoten

Vertel de wereld dat je een nieuwe blogpost online gezet hebt. Dit kun je doen door:

  • De link naar je blogpost te plaatsen op Facebook. Dit kun je zowel op je persoonlijke pagina als op je bedrijfspagina doen. Zorg daarbij wel voor een goede voorvertoning van je link.
  • Je nieuwe post benoemen op Instagram en zorgen dat mensen hem kunnen lezen via een link in je bio.
  • Je blogpost delen met je netwerk op LinkedIn *
  • Heb je een nieuwsbrief/mailing? Benoem daarin zeker als je nieuwe berichten geschreven hebt. Nog geen mailinglijst? Lees hier waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is.

*VA Esther Francken maakte mij naar aanleiding van deze blogpost er op attent dat je in LinkedIn ook rechtstreeks kunt bloggen. Ik had werkelijk geen idee. Frankwatching schreef hier een artikel over.

Ben jij nog niet bezig met bloggen voor je bedrijf en vraag je je af of het wel zin heeft om te doen? Lees dan hoe bloggen je website (èn je bedrijf) een boost kan geven.

Werk jij met een checklist voor je blogposts?

2 Reacties

  1. Gee

    Handige checklist! Ik heb niet zozeer een checklist bij de hand liggen maar heb wel een vast ritueel wanneer ik een nieuw blog schrijf en opmaak. Maar zelfs dan nog, na het publiceren kan het voor komen dat ik toch nog wat foutjes in de spelling tegen kom bijv. Dat heb je nu eenmaal wanneer je uren met je blog bezig bent vanaf voorbereiding tot publicatie. Op een gegeven moment zie je het echt niet meer. Maar gelukkig zijn er altijd wel lieve lezers die de moeite nemen om het dan aan mij door te geven zodat ik het alsnog aan kan passen. Deze checklist ga ik in ieder geval opslaan! ??

    Antwoord
    • Monique

      Herkenbaar! Ondanks mijn veelvuldig checken, lijkt er altijd wel iets in te sluipen wat nog niet helemaal klopt. Ik zie het inderdaad regelmatig ook niet meer. En ja… ik heb dan ook lieve lezers die er even een mailtje aan wijden. 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Back-up en herstel (of verhuis) je website met All-in-one WP Migration

Je bent even wat veranderingen aan het doen op je website of aan het updaten en het gaat mis. Er ontstaat ergens een conflict en de voorkant van je website ziet er ineens uit of er een storm over heen geraasd is. Of je ziet allemaal gekke dingen die er eerst niet...

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit...

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt en ervoor zorgt dat die...

Divi Review (2021): het beste thema voor je WordPress website?

Met een keuze uit duizenden WordPress thema's, kan de zoektocht naar het geschikte thema voor jouw website een behoorlijke uitdaging zijn. Je kunt kiezen uit de gratis en freemium thema's die via WordPress zelf te downloaden zijn of een betaald thema zoeken bij een...

Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

Een goede WordPress SEO plugin mag zeker niet ontbreken op je website. Jarenlang gebruikte ik de Yoast SEO plugin voor mijn eigen websites en die van mijn klanten. Nadat ik steeds meer goede reviews las over Rank Math, ben ik daar mee gaan testen. In dit artikel lees...

Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

Herkenbaar? Je hebt een foto nodig om in je Social Media of bij je blogbericht op je website te plaatsen. Even snel zoeken op Google afbeeldingen, opslaan op je computer en plaatsen maar. Zo gepiept en keuze genoeg. Niet doen! De meeste foto's die je zo vindt zijn...

Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Foto's zijn enorm belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en de uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto's niet sprekend en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de...

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. YouTube Ben jij meer een kijker...

Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website