Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige checklist opgesteld voor het publiceren van blogposts. Deze houd ik in mijn achterhoofd tijdens het schrijven van mijn blogpost en loop ik ook nog eens helemaal door voordat ik op publiceren klik.

Gebruik SEO

Heb je bij het maken van je blogpost de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) overal meegenomen? Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor het schrijven van een artikel waarmee je gezien wilt worden. Een handige tool daarvoor is UberSuggest (gratis).

Komt je zoekwoord voor in:

  • de SEO titel? (Dit is de titel die in Google verschijnt)
  • de url (link) van je pagina?
  • de meta beschrijving?
  • de inleiding van je post?
  • ieder geval één kop of subkop?

Een handige plugin om dit in te stellen en te checken is Yoast SEO.

Aanprekende titel

Een titel moet zowel beschrijvend als uitnodigend zijn. Als je een geweldige blogpost geschreven hebt, maar niemand het leest omdat de titel niet aanspreekt, heb je voor niets zoveel tijd gestopt in het schrijven. Zorg dus dat je titel de bezoeker uitnodigt en uitdaagt om verder te lezen. Stem je titel ook af op de inhoud. Als je titel weinig tot niets te maken heeft met de inhoud van je bericht zullen mensen alsnog afhaken.

Het titel van je blogpost kan overigens een andere titel zijn dan je SEO titel. Deze laatste mag tot ongeveer 60 tekens zijn. De titel van je bericht zelf mag je zo lang maken als je wil.

Overzichtelijke opmaak

Lange lappen tekst lezen we niet meer. Met alle informatie die er dagelijks op ons afkomt hebben we steeds meer moeite gekregen met onze concentratie. Door een duidelijke structuur aan te brengen in de opmaak van je bericht, maak je het voor de lezer makkelijker om de tekst te “scannen” en te lezen waar de interesse naar uit gaat. Hapklare brokken dus, met duidelijke koppen en bodytekst.

Maak gebruik van:

  • H2 headings voor de koppen en H3 headings voor de subkoppen. (ook goed voor SEO).
  • lijsten (bullitpoints of genummerd) om opsommingen weer te geven.
  • quotes om langere stukken tekst te onderbreken.
  • Heb je gebruik gemaakt van interne links naar pagina’s op je website of andere blogposts die je geschreven hebt?
  • Staan er externe links naar goede, belangrijke websites in?
  • Heb je alle links gecontroleerd of ze het doen?
  • Openen de externe links in een ander tabblad, zodat je de bezoeker op je website kunt houden? Hieronder zie je hoe je dat doet:

In Gutenberg:
Klik op de drie puntjes aan de rechterkant van het linkvenstertje en je kunt “openen in nieuwe tab” actief maken.

In de Klassieke editor:
Klik eerst op het potloodje en vervolgens op het tandwieltje. Er opent dan een nieuw venster waarin je de optie “Open link in nieuw tabblad” aan kunt vinken.

Afbeeldingen

Het gebruik van goede afbeeldingen is belangrijk. En met goede afbeeldingen bedoel ik: afbeeldingen die goed van kwaliteit zijn èn bij het onderwerp passen waar je over schrijft. Dit kunnen foto’s zijn die je zelf maakt, laat maken of download vanaf een website met (gratis) stockfoto’s.

Controleer nog even:

  • of je een uitgelichte afbeelding in je blogpost hebt gezet.
  • of je de titel en alt-tekst hebt ingevuld in je mediabibliotheek. Staan je zoekwoord(en) hierin?
  • of de afbeeldingen echt passen bij het onderwerp waar je over blogt.

Goed nalezen

Lees je blogpost voordat je op publiceren drukt nog een keer helemaal goed na:

  • Staat je verhaal in een logische volgorde?
  • Is het makkelijk leesbaar? Lopen je zinnen lekker?
  • Klopt de grammatica en spelling?
  • Staan de punten en komma’s goed?

Ook nog even checken…

  • Staat je blogpost in de juiste categorie?
  • Bevat je bericht minimaal 300 woorden?
  • Als je blogpost “cornerstone” waardig is, kun je hem ook als dusdanig markeren. In dit artikel van Yoast vind je meer informatie hierover (engels).
  • Eindig je met een goede call-to-action? Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn aan de lezer of een aanbod dat je doet.

Vergeet niet te promoten

Vertel de wereld dat je een nieuwe blogpost online gezet hebt. Dit kun je doen door:

  • De link naar je blogpost te plaatsen op Facebook. Dit kun je zowel op je persoonlijke pagina als op je bedrijfspagina doen. Zorg daarbij wel voor een goede voorvertoning van je link.
  • Je nieuwe post benoemen op Instagram en zorgen dat mensen hem kunnen lezen via een link in je bio.
  • Je blogpost delen met je netwerk op LinkedIn *
  • Heb je een nieuwsbrief/mailing? Benoem daarin zeker als je nieuwe berichten geschreven hebt. Nog geen mailinglijst? Lees hier waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is.

*VA Esther Francken maakte mij naar aanleiding van deze blogpost er op attent dat je in LinkedIn ook rechtstreeks kunt bloggen. Ik had werkelijk geen idee. Frankwatching schreef hier een artikel over.


Ben jij nog niet bezig met bloggen voor je bedrijf en vraag je je af of het wel zin heeft om te doen? Lees dan hoe bloggen je website (èn je bedrijf) een boost kan geven.


Werk jij met een checklist voor je blogposts?

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel. 


Pin It on Pinterest

Share This