Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige checklist opgesteld voor het publiceren van blogposts. Deze houd ik in mijn achterhoofd tijdens het schrijven van mijn blogpost en loop ik ook nog eens helemaal door voordat ik op publiceren klik.

Gebruik SEO

Heb je bij het maken van je blogpost de optimalisatie voor zoekmachines (SEO) overal meegenomen? Het doen van een goed zoekwoorden onderzoek is essentieel voor het schrijven van een artikel waarmee je gezien wilt worden. Een handige tool daarvoor is UberSuggest (gratis).

Komt je zoekwoord voor in:

  • de SEO titel? (Dit is de titel die in Google verschijnt)
  • de url (link) van je pagina?
  • de meta beschrijving?
  • de inleiding van je post?
  • ieder geval één kop of subkop?

Een handige plugin om dit in te stellen en te checken is Rank Math SEO.

Aanprekende titel

Een titel moet zowel beschrijvend als uitnodigend zijn. Als je een geweldige blogpost geschreven hebt, maar niemand het leest omdat de titel niet aanspreekt, heb je voor niets zoveel tijd gestopt in het schrijven. Zorg dus dat je titel de bezoeker uitnodigt en uitdaagt om verder te lezen. Stem je titel ook af op de inhoud. Als je titel weinig tot niets te maken heeft met de inhoud van je bericht zullen mensen alsnog afhaken.

Het titel van je blogpost kan overigens een andere titel zijn dan je SEO titel. Deze laatste mag tot ongeveer 60 tekens zijn. De titel van je bericht zelf mag je zo lang maken als je wil.

Overzichtelijke opmaak

Lange lappen tekst lezen we niet meer. Met alle informatie die er dagelijks op ons afkomt hebben we steeds meer moeite gekregen met onze concentratie. Door een duidelijke structuur aan te brengen in de opmaak van je bericht, maak je het voor de lezer makkelijker om de tekst te “scannen” en te lezen waar de interesse naar uit gaat. Hapklare brokken dus, met duidelijke koppen en bodytekst.

Maak gebruik van:

  • H2 headings voor de koppen en H3 headings voor de subkoppen. (ook goed voor SEO).
  • lijsten (bullitpoints of genummerd) om opsommingen weer te geven.
  • quotes om langere stukken tekst te onderbreken.
  • Heb je gebruik gemaakt van interne links naar pagina’s op je website of andere blogposts die je geschreven hebt?
  • Staan er externe links naar goede, belangrijke websites in?
  • Heb je alle links gecontroleerd of ze het doen?
  • Openen de externe links in een ander tabblad, zodat je de bezoeker op je website kunt houden? Dit kun je aangeven in het venstertje dat openklapt als je op het rechterpijltje van de link klikt

Afbeeldingen

Het gebruik van goede afbeeldingen is belangrijk. En met goede afbeeldingen bedoel ik: afbeeldingen die goed van kwaliteit zijn èn bij het onderwerp passen waar je over schrijft. Dit kunnen foto’s zijn die je zelf maakt, laat maken of download vanaf een website met (gratis) stockfoto’s.

Controleer nog even:

  • of je een uitgelichte afbeelding in je blogpost hebt gezet.
  • of je de titel en alt-tekst hebt ingevuld in je mediabibliotheek. Staan je zoekwoord(en) hierin?
  • of de afbeeldingen echt passen bij het onderwerp waar je over blogt.

Goed nalezen

Lees je blogpost voordat je op publiceren drukt nog een keer helemaal goed na:

  • Staat je verhaal in een logische volgorde?
  • Is het makkelijk leesbaar? Lopen je zinnen lekker?
  • Klopt de grammatica en spelling?
  • Staan de punten en komma’s goed?

Ook nog even checken…

  • Staat je blogpost in de juiste categorie?
  • Bevat je bericht minimaal 300 woorden?
  • Als je blogpost “cornerstone” waardig is, kun je hem ook als dusdanig markeren. In dit artikel van Yoast vind je meer informatie hierover (engels).
  • Eindig je met een goede call-to-action? Dit kan bijvoorbeeld een vraag zijn aan de lezer of een aanbod dat je doet.

Vergeet niet te promoten

Vertel de wereld dat je een nieuwe blogpost online gezet hebt. Dit kun je doen door:

  • De link naar je blogpost te plaatsen op Facebook. Dit kun je zowel op je persoonlijke pagina als op je bedrijfspagina doen. Zorg daarbij wel voor een goede voorvertoning van je link.
  • Je nieuwe post benoemen op Instagram en zorgen dat mensen hem kunnen lezen via een link in je bio.
  • Je blogpost delen met je netwerk op LinkedIn *
  • Heb je een nieuwsbrief/mailing? Benoem daarin zeker als je nieuwe berichten geschreven hebt. Nog geen mailinglijst? Lees hier waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is.

*VA Esther Francken maakte mij naar aanleiding van deze blogpost er op attent dat je in LinkedIn ook rechtstreeks kunt bloggen. Ik had werkelijk geen idee. Frankwatching schreef hier een artikel over.

Ben jij nog niet bezig met bloggen voor je bedrijf en vraag je je af of het wel zin heeft om te doen? Lees dan hoe bloggen je website (èn je bedrijf) een boost kan geven.

Werk jij met een checklist voor je blogposts?

2 Reacties

  1. Gee

    Handige checklist! Ik heb niet zozeer een checklist bij de hand liggen maar heb wel een vast ritueel wanneer ik een nieuw blog schrijf en opmaak. Maar zelfs dan nog, na het publiceren kan het voor komen dat ik toch nog wat foutjes in de spelling tegen kom bijv. Dat heb je nu eenmaal wanneer je uren met je blog bezig bent vanaf voorbereiding tot publicatie. Op een gegeven moment zie je het echt niet meer. Maar gelukkig zijn er altijd wel lieve lezers die de moeite nemen om het dan aan mij door te geven zodat ik het alsnog aan kan passen. Deze checklist ga ik in ieder geval opslaan! ??

    Antwoord
    • Monique

      Herkenbaar! Ondanks mijn veelvuldig checken, lijkt er altijd wel iets in te sluipen wat nog niet helemaal klopt. Ik zie het inderdaad regelmatig ook niet meer. En ja… ik heb dan ook lieve lezers die er even een mailtje aan wijden. 🙂

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter beschikking…

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website

Als ondernemer ontkom je er niet aan om een website te hebben voor je bedrijf. Het is hét middel om de klanten aan te spreken die je graag aan wil trekken. Je hebt veel ruimte om je producten, diensten en iets van jezelf te laten zien.

Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

Een goede WordPress SEO plugin mag zeker niet ontbreken op je website. Jarenlang gebruikte ik de Yoast SEO plugin voor mijn eigen websites en die van mijn klanten. Nadat ik steeds meer goede reviews las over Rank Math, ben ik daar mee gaan testen. In dit artikel lees...

Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website

Een goed gebruik van afbeeldingen op je website is belangrijk. In "Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website" vertel ik over het belang van plaatsen van goede foto's. Maar als je dan de goede foto's hebt gevonden, dan is het ook nog belangrijk hoe je ze op je...

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website bezoeken.

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen.

Maak een plan voor je website, dan ga je zeker goed van start!

Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had…

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website