De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik voor het opbouwen van mijn e-maillijst en het versturen van nieuwsbrieven de ideale oplossing gevonden in het e-mail marketing programma Mailchimp. Het is zeer gebruiksvriendelijk en de gratis versie (tot 2000 inschrijvers) had behoorlijk veel mogelijkheden zoals:

  • Het onbeperkt aanmaken van verschillende lijsten met abonnees
  • Gebruik maken van segmenten en tags binnen deze lijsten
  • Het opzetten van automatische e-mail campagnes
  • Gebruik maken van een ruime keuze aan lay-outs en thema’s om je nieuwsbrieven mee op te maken

Lees ook: Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veranderingen voor de gratis versie van Mailchimp

Je hebt nog maar één lijst tot je beschikking

Waar het voorheen mogelijk was om verschillende e-maillijsten te maken, is deze nu beperkt tot maar één lijst. De lijsten heten overigens geen “lists” meer maar zijn onlangs “audience” geworden. Zelf maak ik gebruik van verschillende lijsten die gekoppeld zijn aan hun eigen opt-ins. Dit heb ik zo opgezet omdat ik dan per lijst een geautomatiseerde mailing kon maken.

Als je nu gebruik maakt van de gratis versie en al verschillende lijsten hebt mag je ze volgens mij blijven gebruiken. Géén idee of ze dit alsnog op een later tijdstip gaan veranderen. Als je nog gaat starten met Mailchimp ben je in ieder geval beperkt tot het maken van één lijst (audience). Voor mij is het ook niet mogelijk om nog nieuwe te maken.

De uitschrijvers worden opgeteld bij je totaal aantal abonnees

Voorheen werden alleen de inschrijvers geteld en hoefde je niets te betalen tot 2000 abonnees op je e-maillijst. Met het nieuwe gratis plan worden ook diegenen meegeteld die zich uitgeschreven hebben òf die nog moeten bevestigen via de mail. (bij opt-ins). Kom je hiermee over de 2000 inschrijvers (en dus moet gaan betalen) heeft Mailchimp wel de oplossing om deze “unsubscribers” te archiveren. Niet een hele handige oplossing, maar waarom zou je gaan betalen voor inschrijvers die je niet (meer) mag mailen?

Automatische e-mail campagnes zijn nu beperkt tot maar één mail

Een serie automatische e-mails voor opvolging versturen gaat niet meer in de gratis versie. Je kunt één automatische mail (bijv. een welkomsmail of verjaardagswensen) sturen en that’s it! Bye bye funnels… Wil je graag series automatische mails blijven versturen, dan zul je moeten upgraden naar een betaalde versie.

Je hebt nog maar een paar lay-outs en thema’s ter beschikking

In de nieuwe gratis versie kun je nu nog kiezen uit zo’n 4 lay-outs en 4 thema’s om je nieuwsbrief mee te starten (snel geteld). Voorheen kon je gratis gebruik maken van alle lay-outs en thema’s van Mailchimp.

Een volledig overzicht van de nieuwe abonnementen van Mailchimp vind je op hun website

Conclusie

Mailchimp bood tot nu tot veel mogelijkheden in de gratis versie en dit was een ideale manier voor de startende of groeiende ondernemer om goedkoop (gratis) te starten met e-mailmarketing. Nog steeds is Mailchimp een prima oplossing om gratis te starten, alleen zijn ze hierin nu een stuk beperkter geworden. Ik kan ze overigens geen ongelijk geven dat ze over zijn gegaan op nieuwe abonnementsvormen en hun verdienmodel veranderd hebben. Na lange tijd zaaien is het dan ook tijd om wat meer te oogsten.

Toevoeging 28 mei 2019: Nadat ik wat andere aanbieders ben gaan onderzoeken kwam ik uit bij Laposta. Deze hebben voor de gratis versie (tot 2000 abonnees) nog alles wat Mailchimp voorheen ook had. Daarbij is de software enorm gebruiksvriendelijk èn in het Nederlands, wat ikzelf een enorme pré vind. Hierdoor heb ik besloten om helemaal over te gaan op Laposta.

Lees ook: Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

6 Reacties

  1. Silvie

    Hoi Monique, ik werk met het emailprogramma van LaPosta. Jaren geleden al verkozen boven Mailchimp. Zelfde functionaliteiten als Mailchimp (oeps… maar nu dus niet meer zoals ik in je blog lees?). Heb al meerdere gebruikers enthousiast gemaakt, dus wellicht de moeite van het bekijken waard?

    Antwoord
    • Monique

      Hoi Silvie, ik heb inderdaad al vaker positieve verhalen gehoord over LaPosta. De reden waarom ik Mailchimp (nog) verkies is dat het zo goed integreert met veel andere software en plugins. Ik gebruik bijv. Bloom voor mijn opt-ins en deze werkt niet met LaPosta. Ik moet wel zeggen dat ik het heel lastig vind dat de automatische mailserie er nu af is bij Mailchimp. Dus ik ga inderdaad verder kijken… of betalen…. 🙂

      Antwoord
      • Silvie

        Hoi Monique,

        ja het moet wel optimaal werken samen. Succes met het vinden van de voor jouw juiste oplossing! Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst.

        Antwoord
  2. André Vanhecke

    Hoe kan je de e-mail adressen uit Mailchimp overzetten naar Laposta?

    Antwoord
    • Monique

      Hallo André, in mijn online training ‘Snel en eenvoudig nieuwsbrieven maken met Laposta’ heb ik gisteren een gratis proefles opengesteld. Toevallig is dat de module die gaat over het overzetten van je contacten vanuit Mailchimp. Toegang kun je hier aanvragen: https://laposta.nl/f/ssatbqfr7atq

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

Ik heb 5 handige tools gevonden waarmee je de kleuren en kleurcombinaties voor je website kunt bepalen. Deze komen verderop in het artikel aan bod. Eerst heb ik nog wat extra informatie voor je over het gebruik van kleur voor je website (en huisstijl).

De 3 populairste Page Builders voor WordPress

Als je zelf een WordPress website wil maken en niets van code weet, dan is het gebruik van een Page Builder om je website vorm te geven een goede oplossing. Zelf maak ik ook gebruik van een Page Builder om mijn websites te maken en wel de DIVI Visual Builder…

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien…

Back-up en herstel (of verhuis) je website met All-in-one WP Migration

Je bent even wat veranderingen aan het doen op je website of aan het updaten en het gaat mis. Er ontstaat ergens een conflict en de voorkant van je website ziet er ineens uit of er een storm over heen geraasd is. Of je ziet allemaal gekke dingen die er eerst niet waren, en die er ook niet horen te zijn. Paniek!

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. 1. Verwijder de voorbeeld content...

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen.

Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

Laposta of Mailchimp? That's the question.. Al eerder schreef ik over het belang van het opbouwen van een e-maillijst. Met een e-maillijst heb je toegang tot contacten die zich zelf ingeschreven hebben op jouw lijst. Ze zijn al nieuwsgierig naar je bedrijf en de...

Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website

Een goed gebruik van afbeeldingen op je website is belangrijk. In "Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website" vertel ik over het belang van plaatsen van goede foto's. Maar als je dan de goede foto's hebt gevonden, dan is het ook nog belangrijk hoe je ze op je...

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je website?

Het kiezen van een goede domeinnaam voor je website is belangrijk. Het wordt een onderdeel van je naamsbekendheid en herkenbaarheid. Het is daarom goed om hier eens uitgebreid de tijd aan te besteden. Waar moet een goede domeinnaam eigenlijk aan voldoen?

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website