De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Toen ik startte met mijn bedrijf heb ik voor het opbouwen van mijn e-maillijst en het versturen van nieuwsbrieven de ideale oplossing gevonden in het e-mail marketing programma Mailchimp. Het is zeer gebruiksvriendelijk en de gratis versie (tot 2000 inschrijvers) had behoorlijk veel mogelijkheden zoals:

  • Het onbeperkt aanmaken van verschillende lijsten met abonnees
  • Gebruik maken van segmenten en tags binnen deze lijsten
  • Het opzetten van automatische e-mail campagnes
  • Gebruik maken van een ruime keuze aan lay-outs en thema’s om je nieuwsbrieven mee op te maken

Lees ook: Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veranderingen voor de gratis versie van Mailchimp

Je hebt nog maar één lijst tot je beschikking

Waar het voorheen mogelijk was om verschillende e-maillijsten te maken, is deze nu beperkt tot maar één lijst. De lijsten heten overigens geen “lists” meer maar zijn onlangs “audience” geworden. Zelf maak ik gebruik van verschillende lijsten die gekoppeld zijn aan hun eigen opt-ins. Dit heb ik zo opgezet omdat ik dan per lijst een geautomatiseerde mailing kon maken.

Als je nu gebruik maakt van de gratis versie en al verschillende lijsten hebt mag je ze volgens mij blijven gebruiken. Géén idee of ze dit alsnog op een later tijdstip gaan veranderen. Als je nog gaat starten met Mailchimp ben je in ieder geval beperkt tot het maken van één lijst (audience). Voor mij is het ook niet mogelijk om nog nieuwe te maken.

De uitschrijvers worden opgeteld bij je totaal aantal abonnees

Voorheen werden alleen de inschrijvers geteld en hoefde je niets te betalen tot 2000 abonnees op je e-maillijst. Met het nieuwe gratis plan worden ook diegenen meegeteld die zich uitgeschreven hebben òf die nog moeten bevestigen via de mail. (bij opt-ins). Kom je hiermee over de 2000 inschrijvers (en dus moet gaan betalen) heeft Mailchimp wel de oplossing om deze “unsubscribers” te archiveren. Niet een hele handige oplossing, maar waarom zou je gaan betalen voor inschrijvers die je niet (meer) mag mailen?

Automatische e-mail campagnes zijn nu beperkt tot maar één mail

Een serie automatische e-mails voor opvolging versturen gaat niet meer in de gratis versie. Je kunt één automatische mail (bijv. een welkomsmail of verjaardagswensen) sturen en that’s it! Bye bye funnels… Wil je graag series automatische mails blijven versturen, dan zul je moeten upgraden naar een betaalde versie.

Je hebt nog maar een paar lay-outs en thema’s ter beschikking

In de nieuwe gratis versie kun je nu nog kiezen uit zo’n 4 lay-outs en 4 thema’s om je nieuwsbrief mee te starten (snel geteld). Voorheen kon je gratis gebruik maken van alle lay-outs en thema’s van Mailchimp.

Een volledig overzicht van de nieuwe abonnementen van Mailchimp vind je op hun website

Conclusie

Mailchimp bood tot nu tot veel mogelijkheden in de gratis versie en dit was een ideale manier voor de startende of groeiende ondernemer om goedkoop (gratis) te starten met e-mailmarketing. Nog steeds is Mailchimp een prima oplossing om gratis te starten, alleen zijn ze hierin nu een stuk beperkter geworden. Ik kan ze overigens geen ongelijk geven dat ze over zijn gegaan op nieuwe abonnementsvormen en hun verdienmodel veranderd hebben. Na lange tijd zaaien is het dan ook tijd om wat meer te oogsten.

Toevoeging 28 mei 2019: Nadat ik wat andere aanbieders ben gaan onderzoeken kwam ik uit bij Laposta. Deze hebben voor de gratis versie (tot 2000 abonnees) nog alles wat Mailchimp voorheen ook had. Daarbij is de software enorm gebruiksvriendelijk èn in het Nederlands, wat ikzelf een enorme pré vind. Hierdoor heb ik besloten om helemaal over te gaan op Laposta.

Lees ook: Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

6 Reacties

  1. Silvie

    Hoi Monique, ik werk met het emailprogramma van LaPosta. Jaren geleden al verkozen boven Mailchimp. Zelfde functionaliteiten als Mailchimp (oeps… maar nu dus niet meer zoals ik in je blog lees?). Heb al meerdere gebruikers enthousiast gemaakt, dus wellicht de moeite van het bekijken waard?

    Antwoord
    • Monique

      Hoi Silvie, ik heb inderdaad al vaker positieve verhalen gehoord over LaPosta. De reden waarom ik Mailchimp (nog) verkies is dat het zo goed integreert met veel andere software en plugins. Ik gebruik bijv. Bloom voor mijn opt-ins en deze werkt niet met LaPosta. Ik moet wel zeggen dat ik het heel lastig vind dat de automatische mailserie er nu af is bij Mailchimp. Dus ik ga inderdaad verder kijken… of betalen…. 🙂

      Antwoord
      • Silvie

        Hoi Monique,

        ja het moet wel optimaal werken samen. Succes met het vinden van de voor jouw juiste oplossing! Ben benieuwd naar de uiteindelijke uitkomst.

        Antwoord
  2. André Vanhecke

    Hoe kan je de e-mail adressen uit Mailchimp overzetten naar Laposta?

    Antwoord
    • Monique

      Hallo André, in mijn online training ‘Snel en eenvoudig nieuwsbrieven maken met Laposta’ heb ik gisteren een gratis proefles opengesteld. Toevallig is dat de module die gaat over het overzetten van je contacten vanuit Mailchimp. Toegang kun je hier aanvragen: https://laposta.nl/f/ssatbqfr7atq

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Rank Math en DIVI zijn nu eindelijk de perfecte match!

Het Divi thema met de Visual Builder is naar mijn mening het beste thema om je WordPress website mee te maken. Je kunt je webpagina's helemaal aan de voorkant bouwen en editen zodat je precies ziet wat je doet. Helaas was er nog geen goede oplossing om je SEO ook aan...

5 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

Bloggen is dé perfecte manier om waardevolle content toe te voegen aan je website. Het kost je niets, behalve tijd natuurlijk, en het geeft je website èn je bedrijf echt een boost. Te vaak zie ik nog dat ondernemers niets met de blogfunctie op hun website doen. Er...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Wat is dat nou, WordPress? Content management Systeem (CMS)Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een...

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op "nieuw bericht" of op "nieuwe pagina" klikt; je krijgt dezelfde...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige...

Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

Herkenbaar? Je hebt een foto nodig om in je Social Media of bij je blogbericht op je website te plaatsen. Even snel zoeken op Google afbeeldingen, opslaan op je computer en plaatsen maar. Zo gepiept en keuze genoeg. Niet doen! De meeste foto's die je zo vindt zijn...
7 stappen voor een goede voorbereiding van je website

Een goede website begint bij een goede voorbereiding

Ga jij je eigen website maken? Of ben je op zoek naar een webdesigner die dat voor je doet? Allereerst is het dan belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je met je website naartoe wilt. Dit maakt het uiteindelijk designproces veel soepeler en sneller.

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!