Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Foto’s zijn enorm belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en de uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto’s niet sprekend en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de ervaring van je bezoekers.

Daarnaast geven foto’s vaak een eerste indruk van wat de bezoeker kan verwachten. In onze huidige, snelle wereld krijgen we enorm veel indrukken op een dag te verwerken. Zorg daarom dat je foto’s spreken en al een deel van het verhaal vertellen.

Waar op je website zijn foto’s belangrijk?

Een (WordPress) website bestaat uit twee hele belangrijke onderdelen waar je je verhaal vertelt, laat zien wat je doet, èn de bezoeker over kunt halen om bij jou je product of dienst af te nemen:

Pagina’s

  • Je homepagina, waar de bezoeker vaak de eerste indruk krijgt
  • Je aanbodpagina’s, waar je foto’s gebruikt kunnen worden om je producten en/of diensten visueel te ondersteunen.
  • De pagina die over jou/jullie gaat. Zorg dat de bezoeker een goed beeld krijgt van degene(n) waarmee ze te maken hebben. Mensen kopen echt veel liever van mensen dan van bedrijven.
  • Alle andere belangrijke pagina’s op jouw website

(Blog) berichten

Ik weet niet of het bij jou ook zo werkt, maar als ik een blogbericht of -overzicht zie zonder afbeelding, haak ik meestal al af. Alleen het zien van tekst nodigt me niet uit om het bericht te lezen. Een blogbericht voorzien van een mooie uitgelichte afbeelding, die ook nog eens iets “zegt” over het onderwerp, doet dat wel. Daarnaast is het goed om in het artikel zelf, de teksten af te wisselen met foto’s. Net als het gebruik van goede koppen en subkoppen zorgt dit ervoor dat de tekst makkelijker leesbaar wordt.

Hoe kom je aan goede foto’s voor je website?

Dit is toch wel een een punt waar veel (beginnende) website eigenaren mee worstelen. “Wat voor foto’s moeten er op mijn website en hoe kom ik eraan?” Vrijwel dagelijks adviseer ik (potentiële) klanten over een goed gebruik van foto’s op hun website. Daarbij zal ik altijd benoemen:

Laat professionele foto’s maken door een fotograaf

Dit zou eigenlijk altijd de eerste optie moeten zijn. Zowel voor de foto’s van jezelf, van je diensten en /of producten en van je bedrijf. Een website wordt er echt zoveel beter van! De juiste belichting en kwaliteit zorgen ervoor dat je website mede hierdoor echt een professionele uitstraling krijgt.

Zoek je overigens nog een goede professionele fotograaf? Dan kan ik van harte Erna Oldenburg van Photo Matters aanbevelen. Zij is gespecialiseerd in fotografie voor bedrijven, en heeft een speciaal tarief voor starters en zzp-ers. (…en is de eerste fotograaf die mij vast heeft kunnen leggen, precies zoals ik ben en wat ik wilde uitstralen op mijn website 🙂

Maak gebruik van (gratis) stockfoto’s

Foto’s gemaakt door een professionele fotograaf hebben eigenlijk altijd de voorkeur, zeker voor de foto’s op je pagina’s. Als het maken van professionele foto’s (nog) niet mogelijk is, of als je foto’s zoekt als visuele ondersteuning van je blogberichten, kun je altijd gebruik maken van stockfoto’s. Dit zijn foto’s die te rechtenvrij te downloaden zijn van speciale websites, al dan niet gratis.

Gebruik nooit, echt NOOIT foto’s die je vindt en download via Google. In de meeste gevallen zit er copyright op deze foto’s, en kan het gebruik ervan ervoor zorgen dat je een gepeperde rekening gepresenteerd krijgt. Er zijn zelfs personen en bedrijven die niets anders doen dan onrechtmatig geplaatste foto’s opsporen. Leuk verdienmodel!



Lees ook: Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?


Waar kun je gratis rechtenvrije foto’s downloaden?

Omdat ik deze vraag best vaak kreeg, schreef ik er al eerder een artikel over: Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn! Hier heb je keuze uit oneindig veel foto’s. Een nadeel van het gebruik van foto’s van deze websites kan zijn dat je ze ook in de blogs van anderen tegenkomt. Echt uniek zijn ze niet dus…

Wil je nóg meer keuze èn kwalitatief betere foto’s?

Al jaren maak ik zelf dankbaar gebruik van de foto’s en illustraties van Depositphotos, een betaalde stockfoto website. Met bijna 1.000.000 (!) foto’s heb je hier keuze genoeg. Regelmatig zijn er acties, o.a. via AppSumo. Een paar keer per jaar komen zij met een aanbieding: 100 stockfoto’s voor $39.00 of $49.00, dat is echt geen geld! (Meestal ook op Black Friday in november).

Wat je ook kiest; zorg dat je foto’s sprekend zijn voor wat jij doet en wat je uit wil stralen met jouw bedrijf. Dat is het allerbelangrijkste!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen.

Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou goed geholpen zijn…

5 belangrijke plugins voor je WordPress website

Een belangrijke reden dat WordPress zo flexibel is, is de enorme keuze uit diverse plugins. Heel kort gezegd is een plugin een pakketje code dat je toe kunt voegen aan je WordPress installatie, zodat je extra functionaliteiten krijgt…

Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?

Laposta of Mailchimp? That's the question.. Al eerder schreef ik over het belang van het opbouwen van een e-maillijst. Met een e-maillijst heb je toegang tot contacten die zich zelf ingeschreven hebben op jouw lijst. Ze zijn al nieuwsgierig naar je bedrijf en de...

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt…

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf…

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website