Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Het beste thema voor je WordPress website kiezen; hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat die moet doen. Dan is er ook nog het uiterlijk van de auto, de buitenkant. Hiermee maken de autofabrikanten onderscheid tussen de verschillende merken en hun types. Zo is er uiteindelijk voor ieder wat wils.

Bij een WordPress website is dat eigenlijk net zo. Aan de achterkant heb je de techniek die ervoor zorgt dat je bijv. teksten en foto’s op je website kunt plaatsen, blogberichten kunt maken en plugins in kunt laden voor verschillende functionaliteiten. En dan is er nog de ‘voorkant’ van de website, dit is wat de bezoeker ziet als die naar je webadres gaat. Om die voorkant er uit te laten zien zoals jij dat wilt en het beste bij je bedrijf past, heb je een WordPress thema nodig. 

Een WordPress thema bestaat uit een pakketje bestanden die het uiterlijk van je website bepalen.

Hoe kies je een goed WordPress theme?

Omdat er inmiddels tienduizenden WordPress themes zijn is het soms moeilijk om door de bomen het bos nog te zien. Hoe kun je daaruit nou een goed thema kiezen? Hieronder de belangrijkste zaken om rekening mee te houden om de juiste keuze te maken voor jouw website. 

Bruikbaarheid en flexibiliteit

Allereerst moet een thema voor het doel en de de gewenste uitstraling van je website bruikbaar zijn. Op Themeforest vind je bijvoorbeeld duizenden WordPress thema’s die specifiek gemaakt zijn voor bepaalde branches/doelgroepen. Zowel het design en de functionaliteiten zijn hier dan speciaal voor gemaakt. Als je een makelaar bent en je kiest een layout uit die eigenlijk gemaakt is voor een yogaschool, dan moet er heel veel aan zo’n thema gesleuteld worden om die de gewenste uitstraling te geven.

Met een zogenaamd multipurpose theme maakt de branche of doelgroep niet uit. Je kunt er in feite elk soort website mee maken. Een goed voorbeeld van zo’n thema is het DIVI thema van Elegant Themes, deze kun je echt helemaal vanaf ‘scratch’ opbouwen, helemaal naar je eigen wensen en behoeften. Andere multipurpose thema’s zijn bijvoorbeeld Avada, The7 of BeTheme. Naast dat ze helemaal vanuit ‘blanco’ opgebouwd kunnen worden, bieden de hier genoemde thema’s ook de mogelijkheid tot het inladen van zgn. ‘demo-content’. De ingeladen layouts kun je dan aanpassen met je eigen foto’s en teksten.

Compatibiliteit 

Het thema dat je kiest voor je website moet compatibel zijn met de plugins/functionaliteiten die je verder gaat gebruiken. Als je bijvoorbeeld een webshop wil maken met WordPress zal je thema WooCommerce moeten ondersteunen. Of als je een meertalige website wil met de WPML plugin, zal je thema hiervoor geschikt moeten zijn. Kijk dit dus altijd goed na voordat je een thema aanschaft. Deze compatibiliteit vind je overigens voornamelijk bij de betaalde plugins en niet bij de gratis versies.

Populariteit en kwaliteit

Als een thema vaak gedownload is en goede reviews krijgt, kun je er over het algemeen vanuit gaan dat het een populair en kwalitatief goed thema is. Als je thema’s bekijkt op de WordPress.org website kun je allerlei gegevens inzien zoals het aantal downloads, de huidige versie en wanneer deze voor het laatst een update heeft gehad. Ook kun je hier reviews lezen van gebruikers.

Astra WordPress Theme
+ 1 miljoen keer gedownload

Het Astra theme van Brainstorm Force is een voorbeeld van een populair WordPress thema. In de WordPress bibliotheek kun je zien dat het thema meer dan 1 miljoen keer gedownload is en dat er meer dan 3800 5-sterren ratings zijn gedaan.

Als je bij de info over het thema wat naar onderen scrolt, kun je ook zien hoeveel keer deze op een dag gedownload wordt. Voor deze is dat behoorlijk zoals je ziet.

Astra theme downloads per dag
Astra theme downloads per dag
Populairste Themes op Themeforest

Ook bij Themeforest laten ze de populariteit van de thema’s zien. Hier sorteren ze wekelijks de thema’s op populariteit, laten het aantal verkopen voor die week zien en geven ze een Star Rating en het aantal reviews weer.

Bij Elegant Themes, de makers van het DIVI thema laten ze zelf zien hoe populair hun thema is. Bijna 700.000 gebruikers hebben een lidmaatschap voor de thema’s en plugins. Het aantal websites dat met DIVI gemaakt is, is nog veel hoger omdat je met een licentie een onbeperkt aantal websites kunt maken.

Divi theme van Elegant Themes
Divi theme van Elegant Themes

Responsiviteit

Dit is echt geen kwestie van een overweging, je nieuwe WordPress thema moet gewoon op elk apparaat goed te zien kunnen zijn. Punt. Het internetgebruik op mobiel is de afgelopen jaren enorm toegenomen. Steeds meer zoekopdrachten worden gedaan met een smartphone dus moet de mobiele weergave van jouw website gewoon goed zijn, anders gaat het je bezoekers en potentiële klanten kosten. Daarnaast houdt zoekmachine Google van mobiel vriendelijke websites, en is het dus beter voor je SEO om hier rekening mee te houden. Responsive (schaalbaar) dus. In de specificaties en documentatie van het thema staat het er bij en eerlijk gezegd kan ik me haast niet voorstellen dat er nog thema’s gemaakt worden die niet responsive zijn.

Documentatie en support

Een nieuw WordPress theme vergt toch vaak wat uitzoekwerk en dan is het belangrijk dat er voldoende en goede documentatie aanwezig is. Voor veel betaalde thema’s is dit over het algemeen wel prima op orde, maar bij de gratis thema’s ontbreekt het er vaak aan of is deze heel summier. Bij een goed thema krijg je stap voor stap instructies in de vorm van online handleidingen of YouTube video’s. Kijk ook of er extra support gegeven wordt, zodat je altijd met vragen terecht kunt als je problemen ervaart met het thema.

Er zijn thema’s die een hele community van fans opgebouwd hebben, zoals dat bij DIVI het geval is. Er zijn tientallen Facebookgroepen (in verschillende talen) waar je lid kunt worden en je vragen kunt stellen, feedback kunt vragen of de hulp in kunt roepen van andere gebruikers en experts. Samen weet je veel meer en het zijn deze fans en ambassadeurs die het thema zo groot maken.

Prijskaartje

Een WordPress theme kan op 3 verschillende manieren aangeboden worden:

Gratis
Voor de gratis thema’s betaal je helemaal niets en daarvoor krijg je dan meestal minder mogelijkheden zoals een beperkte kleur- en fontkeuze. De thema’s die WordPress zelf ieder jaar uitbrengt zijn voorbeelden van volledig gratis thema’s. Deze zijn genoemd naar het jaartal waarin ze uitgekomen zijn -Twenty Twenty, Twenty Seventeen etc. De meeste gratis thema’s worden aangeboden via de website van WordPress . Deze kun je op de website downloaden en inladen in je dashboard. Je kunt ze ook rechtstreeks vanuit je dashboard bij Weergave > Thema’s zoeken en inladen.

Freemium
Een Freemium thema is een thema dat je in principe gratis kunt downloaden en kunt opwaarderen naar een Premium of Pro versie als je meer mogelijkheden wilt. Het Astra Theme dat ik hierboven noemde is daar een voorbeeld van. De gratis versie biedt al heel veel, maar als je het wilt gebruiken met de shopfunctie WooCommerce of een plugin voor online trainingen zoals Learndash, dan zul je de Astra Pro versie moeten hebben van $59,- per jaar. Met de Pro versie krijg je verder toegang tot een groot pakket met opties voor extra functionaliteiten en styling.

Premium
De Premium of Pro thema’s zijn (meestal) goede kwaliteit thema’s waar je éénmalig of jaarlijks een bedrag voor betaalt. De prijs kan variëren, maar de meeste betaalde WordPress themes zijn zo tussen de $29,- en $89,- Daarvoor krijg je dan het thema, de updates en de support.

Wil je een pagebuilder gebruiken?

Naast de aanschaf van een WordPress theme is het ook zeker een overweging om deze in combinatie met een zogenaamde Page Builder te gebruiken. Deze kunnen je namelijk enorm helpen bij de opbouw van je website. Veel thema’s die je via Themeforest koopt, komen als een ‘bundel’ met daarin ook een Page Builder. In de meeste gevallen is dit de WPBakery builder en hier zijn de meningen heel erg over verdeeld. Zelf vind ik hem absoluut niet fijn werken en na er een tijdje mee gestoeid te hebben, heb ik deze voor altijd aan de kant gegooid. Er zijn veel betere builders op de markt en daar schreef ik eerder een artikel over: De 3 populairste Page Builders voor WordPress

Kijk wel altijd even goed na of de Page Builder ook werkt in combinatie met het thema dat je kiest. Bij kwalitatief goede thema’s is dit eigenlijk altijd wel het geval.

Mijn favoriete WordPress theme

Uiteraard kan mijn eigen favoriete thema niet ontbreken in dit artikel en ik heb hem al eerder genoemd: DIVI. Met dit WordPress thema maak ik alle websites voor mezelf en die van mijn klanten.

Waarom kies ik voor DIVI?

  • Divi theme & Page Builder in één pakket
  • De Page Builder is een Visual Builder die je aan de ‘voorkant’ kunt gebruiken zodat je meteen de veranderingen kunt zien.
  • Zeer flexibel met veel mogelijkheden voor opmaak.
  • Een grote en zeer betrokken community waar je altijd terecht kunt voor vragen en feedback.
  • Veel blogposts en video tutorials op internet met uitleg over bijv. nog meer mogelijkheden voor styling.
  • Aantrekkelijk geprijsd mede door mogelijkheid voor lifetime toegang.
  • Gebruiksvriendelijk, zodat mijn klanten zelf aanpassingen op hun website kunnen doen.

DIVI aanschaffen met 20% korting

Disclaimer: Links gebruikt in dit artikel kunnen zogenaamde Affiliate links zijn. Dat betekent dat als je via de link een bestelling doet, ik een kleine commissie ontvang. Jij betaalt niets extra, maar kunt juist in sommige gevallen profiteren van een extra korting.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

Maak een plan voor je website, dan ga je zeker goed van start!

Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had…

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website bezoeken.

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter beschikking…

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website