De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

5 handige tools om de kleuren van je website te bepalen

De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van je merk (verhoging van 80%), ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons. Ik heb 5 handige tools gevonden waarmee je de kleuren en kleurcombinaties van je website kunt bepalen. Deze komen verderop in het artikel aan bod. Eerst heb ik nog wat extra informatie voor je over het gebruik van kleur voor je website (en huisstijl).

Waar moet je op letten bij het kiezen van kleur?

Kies een hoofdkleur die weergeeft waar je bedrijf voor staat

Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op onze psyche én ons koopgedrag. Hieruit is gebleken dat kleuren er toe doen! Ze werken door in ons onderbewustzijn en roepen bepaalde gevoelens op. Belangrijk is dan ook om dit mee te nemen in het bepalen van je huisstijl en de kleuren van je website. Je kunt je doelgroep wel degelijk beinvloeden door het juiste gebruik van kleuren. Wat voor indruk wil je achterlaten? Hoe wil je dat je (potentiële) klant jou ziet? Hieronder vind je de elementaire kleuren en het gevoel dat ze oproepen.

Kleur geel voor je website

Geel

  • optimisme
  • positivisme
  • vriendelijkheid
  • creativiteit
  • zelfvertrouwen
  • licht
  • zonnig
  • nieuwsgierigheid

Voorbeelden: Beste Cryptocursus, Mailchimp

Kleur oranje voor je website

Oranje

  • veiligheid
  • vriendelijkheid
  • benaderbaar
  • creativiteit
  • warmte
  • plezier
  • levenskracht
  • vrolijkheid
  • passie

Voorbeelden: Funda, Barkables

Kleur rood voor je website

Rood

  • warmte
  • kracht
  • energie
  • passie
  • moed
  • opwinding
  • agressie
  • gevaar
Kleur groen voor je website

Groen

  • leven
  • natuur
  • rust
  • evenwicht
  • gezondheid
  • vrede
  • verfrissing
  • balans
  • herstel
Kleur blauw voor je website

Blauw

  • spiritualiteit
  • vrijheid
  • geduld
  • toewijding
  • loyaliteit
  • betrouwbaarheid
  • stabiliteit
Kleur paars voor je website

Paars

  • luxe
  • kwaliteit
  • elegantie
  • bewustzijn
  • rijkdom.
Kleur roze voor je website

Roze

  • romantiek
  • vrouwelijkheid
  • liefde
  • rust
  • warmte
Kleur zwart voor je website

Zwart

  • kwaliteit
  • elegant
  • rijkdom
  • stijl
  • macht
  • prestige
Grijs voor je website

Grijs

  • veiligheid
  • volwassenheid
  • betrouwbaarheid
Kleur wit voor je website

Wit

  • onschuldig
  • puur
  • helderheid
  • zuiverheid
  • eenvoud
  • hygiëne

Naast deze elementaire kleuren bestaan er enorm veel kleurvarianten. Dit heeft ermee te maken dat kleuren eigenlijk lichtstralen zijn die op verschillende golflengtes zitten. Doordat een voorwerp vaak meer dan één golflengte terugkaatst, zien wij ontelbaar veel kleuren. (Bron: leerwiki.nl)

Zorg dat de kleuren in de presentatie van je bedrijf overal gelijk zijn

Met andere woorden: zorg voor een duidelijke huisstijl en laat deze terugkomen in je logo, briefpapier, website en reclame,- en marketing uitingen. Door het consequent doorvoeren van je kleuren, lettertypes etc. bouw je aan een herkenbaar merk. 

Voeg 1 of 2 accentkleuren toe aan je kleurenpalet

Gebaseerd op de hoofdkleur die je gekozen hebt, kies je nog 1 of 2 kleuren om je kleurenpalet compleet te maken. Dit kunnen accentkleuren zijn die dicht bij je hoofdkleur liggen, bijvoorbeeld een donkere of een lichtere variant. Het is echter ook aan te raden om een complementaire kleur te kiezen om kleurcontrast te bieden. Deze wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld buttons en Call to Actions, zodat ze goed opvallen en ervoor zorgen dat bezoekers tot actie over gaan.

De onderstaande online tools zijn makkelijke hulpmiddelen voor het kiezen van je hoofdkleur, accentkleuren en complementaire kleuren.

Kies je kleuren met deze tools:

Picular

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Picular is een soort Google voor kleuren. Je typt een woord of begrip in, bijv. milieu en het programma geeft je een kleurenpalet. Ik heb het zowel met Nederlandse als Engelse begrippen getest, en beide zijn mogelijk. De Engelse begrippen zijn voor mijn gevoel echter wat nauwkeuriger in de kleurenvoorstellen.

Material Design

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Material Design geeft een aantal kleurenpaletten met zowel hoofdkleuren als de kleurenvarianten hiervan. De Hex (#) codes staan erbij. Deze kun je kopiëren en in de kleureneditor van je website plakken.

Adobe Color CC

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Adobe heeft een handig kleurenwiel bedacht om te komen tot een goed kleurenpalet. Je kunt hier ook een afbeelding inladen en het programma zoekt er dan de passende kleuren bij. Superhandig!

Colorion

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Colorion geeft in ontelbare kleurpaletten voorbeelden van kleuren die goed bij elkaar passen. De #code kun je eenvoudig kopiëren door op de kleur te klikken. De paletten zijn verdeeld in 3 hoofdgroepen: full color, material design en flatui design

Encycolorpedia

encycolorpedia

Iedere keer als je de website van Encycolorpedia opent, krijg je een ander kleurenpalet te zien. (druk dus gerust een aantal keer op ‘vernieuwen’) De kleuren zijn mooi afgestemd op elkaar en gebaseerd op een prachtige achtergrondfoto die gebaseerd is op de natuur. Als je hier zelf een hex code (#) invoert van een kleur die je aanpreekt, krijg je allerlei informatie over deze kleur. Zo laat hij de alternatieven en de verwanten zien, maar ook de verloop van kleurtinten en de verloop van de kleur naar de tegenhanger (complementaire kleur). Een mooie database van kleuren dus waar je veel aan kan hebben in je zoektocht naar de juiste kleur.

Met een combinatie van persoonlijke voorkeur, kijken naar wat anderen in jouw branche doen en de bovenstaande hulpmiddelen moet het je zeker lukken om de juiste kleuren te bepalen voor je website en je hele huisstijl.

12 Reacties

  1. Olga

    Informatief artikel, Bedankt!

    Antwoord
    • Monique

      Graag gedaan Olga. Heb even naar je website gekeken, het kleurgebruik ziet er super uit!

      Antwoord
  2. Claire van Ruth

    Wow, super leuk! Ik kende niet alle ‘kleur’sites. Bedankt voor de tip.

    Antwoord
    • Monique

      Zeer zeker ook handig voor grafisch ontwerp. Alleen geven de meeste tools alleen het HEX nummer, behalve Adobe uiteraard 🙂

      Antwoord
  3. Karine

    Super je tips Monique, thx. Al een oplossing gevonden voor één uit de berg vragen die ik heb voor de nieuwe website. Wordt palette/8614 uit de Colorion site

    Antwoord
    • Monique

      Hoi Karine, graag gedaan! Wat goed dat je je kleur hebt kunnen vinden. De kleuren van je website bepalen is zeker niet altijd de makkelijkste keuze. Dus die kan van je lijst af 🙂

      Antwoord
  4. Jaap

    Bedankt, mooi overzicht!
    Moet je voor gebruik op Website nog steeds rekening houden met “web veilige” kleuren?

    Antwoord
    • Monique

      Hallo Jaap, graag gedaan! Kleuren zullen altijd wel een dingetje blijven om die op alle schermen hetzelfde eruit te laten zien. Daar zijn de monitoren en schermen gewoon te verschillend voor. De grootste kans om kleuren er enigszins hetzelfde eruit te laten zien is door inderdaad gebruik te maken van web veilige kleuren. Dit is een selectie van 216 kleuren uit een totaal van ruim 16 miljoen RGB kleuren. Dan nog blijft het een benadering door de kleurtemperatuur van de monitoren.

      Antwoord
  5. An

    Ciao Monique,

    Zeer interessant en zo leuk Adobe ! Ik heb een aantal afbeeldingen ingeladen en inderdaad het programma gaf me de passende kleuren. Echt gebruiksvriendelijk !

    Antwoord
    • Monique

      Ja, goed is die hè? Hebben ze heel goed uitgedacht daar bij Adobe. 🙂

      Antwoord
  6. Jasmijn

    Bedankt voor deze info. Was al een hele tijd naar dergelijke tools opzoek. Vind vooral Material Design erg handig.

    Antwoord
    • Monique

      Graag gedaan! De Material Design is inderdaad heel handig… die gebruik ik vaak.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter beschikking…

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Foto’s zijn enorm belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en de uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto’s niet sprekend en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de ervaring van je bezoekers.

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website

Als ondernemer ontkom je er niet aan om een website te hebben voor je bedrijf. Het is hét middel om de klanten aan te spreken die je graag aan wil trekken. Je hebt veel ruimte om je producten, diensten en iets van jezelf te laten zien.

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. 1. Verwijder de voorbeeld content...

Hoe kies je een goede domeinnaam voor je website?

Het kiezen van een goede domeinnaam voor je website is belangrijk. Het wordt een onderdeel van je naamsbekendheid en herkenbaarheid. Het is daarom goed om hier eens uitgebreid de tijd aan te besteden. Waar moet een goede domeinnaam eigenlijk aan voldoen?

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen.

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website