De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

5 handige tools om de kleuren van je website te bepalen

De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van je merk (verhoging van 80%), ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons. Ik heb 5 handige tools gevonden waarmee je de kleuren en kleurcombinaties van je website kunt bepalen. Deze komen verderop in het artikel aan bod. Eerst heb ik nog wat extra informatie voor je over het gebruik van kleur voor je website (en huisstijl).

Waar moet je op letten bij het kiezen van kleur?

Kies een hoofdkleur die weergeeft waar je bedrijf voor staat

Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op onze psyche én ons koopgedrag. Hieruit is gebleken dat kleuren er toe doen! Ze werken door in ons onderbewustzijn en roepen bepaalde gevoelens op. Belangrijk is dan ook om dit mee te nemen in het bepalen van je huisstijl en de kleuren van je website. Je kunt je doelgroep wel degelijk beinvloeden door het juiste gebruik van kleuren. Wat voor indruk wil je achterlaten? Hoe wil je dat je (potentiële) klant jou ziet? Hieronder vind je de elementaire kleuren en het gevoel dat ze oproepen.

Kleur rood voor je website

Rood

  • warmte
  • kracht
  • energie
  • passie
  • moed
  • opwinding
  • agressie
  • gevaar
Kleur oranje voor je website

Oranje

  • veiligheid
  • vriendelijkheid
  • benaderbaar
  • creativiteit
  • warmte
  • plezier
  • levenskracht
  • vrolijkheid
  • passie

Voorbeelden: Funda, Barkables

Kleur geel voor je website

Geel

  • optimisme
  • positivisme
  • vriendelijkheid
  • creativiteit
  • zelfvertrouwen
  • licht
  • zonnig
  • nieuwsgierigheid

Voorbeelden: Beste Cryptocursus, Mailchimp

Kleur groen voor je website

Groen

  • leven
  • natuur
  • rust
  • evenwicht
  • gezondheid
  • vrede
  • verfrissing
  • balans
  • herstel
Kleur blauw voor je website

Blauw

  • spiritualiteit
  • vrijheid
  • geduld
  • toewijding
  • loyaliteit
  • betrouwbaarheid
  • stabiliteit
Kleur paars voor je website

Paars

  • luxe
  • kwaliteit
  • elegantie
  • bewustzijn
  • rijkdom.
Kleur roze voor je website

Roze

  • romantiek
  • vrouwelijkheid
  • liefde
  • rust
  • warmte
Kleur zwart voor je website

Zwart

  • kwaliteit
  • elegant
  • rijkdom
  • stijl
  • macht
  • prestige
Grijs voor je website

Grijs

  • veiligheid
  • volwassenheid
  • betrouwbaarheid
Kleur wit voor je website

Wit

  • onschuldig
  • puur
  • helderheid
  • zuiverheid
  • eenvoud
  • hygiëne

Naast deze elementaire kleuren bestaan er enorm veel kleurvarianten. Dit heeft ermee te maken dat kleuren eigenlijk lichtstralen zijn die op verschillende golflengtes zitten. Doordat een voorwerp vaak meer dan één golflengte terugkaatst, zien wij ontelbaar veel kleuren. (Bron: leerwiki.nl)

Zorg dat de kleuren in de presentatie van je bedrijf overal gelijk zijn

Met andere woorden: zorg voor een duidelijke huisstijl en laat deze terugkomen in je logo, briefpapier, website en reclame,- en marketing uitingen. Door het consequent doorvoeren van je kleuren, lettertypes etc. bouw je aan een herkenbaar merk. 

Voeg 1 of 2 accentkleuren toe aan je kleurenpalet

Gebaseerd op de hoofdkleur die je gekozen hebt, kies je nog 1 of 2 kleuren om je kleurenpalet compleet te maken. Dit kunnen accentkleuren zijn die dicht bij je hoofdkleur liggen, bijvoorbeeld een donkere of een lichtere variant. Het is echter ook aan te raden om een complementaire kleur te kiezen om kleurcontrast te bieden. Deze wordt vaak gebruikt voor bijvoorbeeld buttons en Call to Actions, zodat ze goed opvallen en ervoor zorgen dat bezoekers tot actie over gaan.

Geef je website kleur!

KLEURENGIDS

Geef je website kleur!

Geef je website kleur!

Geef je website kleur!

KLEURENGIDS

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de kleurengids “Geef je website kleur! als cadeautje in je mailbox.

De onderstaande online tools zijn makkelijke hulpmiddelen voor het kiezen van je hoofdkleur, accentkleuren en complementaire kleuren.

Kies je kleuren met deze tools:

Picular

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Picular is een soort Google voor kleuren. Je typt een woord of begrip in, bijv. milieu en het programma geeft je een kleurenpalet. Ik heb het zowel met Nederlandse als Engelse begrippen getest, en beide zijn mogelijk. De Engelse begrippen zijn voor mijn gevoel echter wat nauwkeuriger in de kleurenvoorstellen.

Material Design

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Material Design geeft een aantal kleurenpaletten met zowel hoofdkleuren als de kleurenvarianten hiervan. De Hex (#) codes staan erbij. Deze kun je kopiëren en in de kleureneditor van je website plakken.

Adobe Color CC

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Adobe heeft een handig kleurenwiel bedacht om te komen tot een goed kleurenpalet. Je kunt hier ook een afbeelding inladen en het programma zoekt er dan de passende kleuren bij. Superhandig!

Colorion

5 handige tools om de kleuren voor je website te kiezen

Colorion geeft in ontelbare kleurpaletten voorbeelden van kleuren die goed bij elkaar passen. De #code kun je eenvoudig kopiëren door op de kleur te klikken. De paletten zijn verdeeld in 3 hoofdgroepen: full color, material design en flatui design

Encycolorpedia

encycolorpedia

Iedere keer als je de website van Encycolorpedia opent, krijg je een ander kleurenpalet te zien. (druk dus gerust een aantal keer op ‘vernieuwen’) De kleuren zijn mooi afgestemd op elkaar en gebaseerd op een prachtige achtergrondfoto die gebaseerd is op de natuur. Als je hier zelf een hex code (#) invoert van een kleur die je aanpreekt, krijg je allerlei informatie over deze kleur. Zo laat hij de alternatieven en de verwanten zien, maar ook de verloop van kleurtinten en de verloop van de kleur naar de tegenhanger (complementaire kleur). Een mooie database van kleuren dus waar je veel aan kan hebben in je zoektocht naar de juiste kleur.

Kijk voor nog meer kleureninspiratie eens op Pinterest

Met een combinatie van persoonlijke voorkeur, kijken naar wat anderen in jouw branche doen en de bovenstaande hulpmiddelen moet het je zeker lukken om de juiste kleuren te bepalen voor je website en je hele huisstijl.

12 Reacties

  1. Olga

    Informatief artikel, Bedankt!

    Antwoord
    • Monique

      Graag gedaan Olga. Heb even naar je website gekeken, het kleurgebruik ziet er super uit!

      Antwoord
  2. Claire van Ruth

    Wow, super leuk! Ik kende niet alle ‘kleur’sites. Bedankt voor de tip.

    Antwoord
    • Monique

      Zeer zeker ook handig voor grafisch ontwerp. Alleen geven de meeste tools alleen het HEX nummer, behalve Adobe uiteraard 🙂

      Antwoord
  3. Karine

    Super je tips Monique, thx. Al een oplossing gevonden voor één uit de berg vragen die ik heb voor de nieuwe website. Wordt palette/8614 uit de Colorion site

    Antwoord
    • Monique

      Hoi Karine, graag gedaan! Wat goed dat je je kleur hebt kunnen vinden. De kleuren van je website bepalen is zeker niet altijd de makkelijkste keuze. Dus die kan van je lijst af 🙂

      Antwoord
  4. Jaap

    Bedankt, mooi overzicht!
    Moet je voor gebruik op Website nog steeds rekening houden met “web veilige” kleuren?

    Antwoord
    • Monique

      Hallo Jaap, graag gedaan! Kleuren zullen altijd wel een dingetje blijven om die op alle schermen hetzelfde eruit te laten zien. Daar zijn de monitoren en schermen gewoon te verschillend voor. De grootste kans om kleuren er enigszins hetzelfde eruit te laten zien is door inderdaad gebruik te maken van web veilige kleuren. Dit is een selectie van 216 kleuren uit een totaal van ruim 16 miljoen RGB kleuren. Dan nog blijft het een benadering door de kleurtemperatuur van de monitoren.

      Antwoord
  5. An

    Ciao Monique,

    Zeer interessant en zo leuk Adobe ! Ik heb een aantal afbeeldingen ingeladen en inderdaad het programma gaf me de passende kleuren. Echt gebruiksvriendelijk !

    Antwoord
    • Monique

      Ja, goed is die hè? Hebben ze heel goed uitgedacht daar bij Adobe. 🙂

      Antwoord
  6. Jasmijn

    Bedankt voor deze info. Was al een hele tijd naar dergelijke tools opzoek. Vind vooral Material Design erg handig.

    Antwoord
    • Monique

      Graag gedaan! De Material Design is inderdaad heel handig… die gebruik ik vaak.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Back-up en herstel (of verhuis) je website met All-in-one WP Migration

Je bent even wat veranderingen aan het doen op je website of aan het updaten en het gaat mis. Er ontstaat ergens een conflict en de voorkant van je website ziet er ineens uit of er een storm over heen geraasd is. Of je ziet allemaal gekke dingen die er eerst niet waren, en die er ook niet horen te zijn. Paniek!

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. YouTube Ben jij meer een kijker...

Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website

Een goed gebruik van afbeeldingen op je website is belangrijk. In "Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website" vertel ik over het belang van plaatsen van goede foto's. Maar als je dan de goede foto's hebt gevonden, dan is het ook nog belangrijk hoe je ze op je...

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt…

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

5 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

Bloggen is dé perfecte manier om waardevolle content toe te voegen aan je website. Het kost je niets, behalve tijd natuurlijk, en het geeft je website èn je bedrijf echt een boost. Te vaak zie ik nog dat ondernemers niets met de blogfunctie op hun website doen.

Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou goed geholpen zijn…

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

Een goede WordPress SEO plugin mag zeker niet ontbreken op je website. Jarenlang gebruikte ik de Yoast SEO plugin voor mijn eigen websites en die van mijn klanten. Nadat ik steeds meer goede reviews las over Rank Math, ben ik daar mee gaan testen. In dit artikel lees...

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website