Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen.

Het dashboard ziet er simpel uit, haast ouderwets. Geen poespas of fancy dingetjes die het visueel aantrekkelijk maken zoals bijvoorbeeld GetResponse dat doet. Helemaal niets mis mee hoor, het maakt het vooral een stuk duidelijker en overzichtelijker. Je krijgt van Laposta gewoon alle tools om professioneel uitziende nieuwsbrieven te maken.


Lees ook: Laposta of Mailchimp: welke kies jij om gratis nieuwsbrieven te versturen?


Alleen dat aanmeldformulier voor op je website… Tja, dat ziet er ook best ouderwets uit, niet heel uitnodigend. Gelukkig kun je daar wel iets aan doen. Hoe? Ik leg het je hieronder uit.

In Laposta zijn er vier verschillende aanmeld­­­­­formulieren mogelijk

Opt-in maken voor Laposta
  1. Zelfstandig aanmeldformulier
    Dit is een link naar een opt-in formulier en gaat buiten je website om. Wel mogelijk om vorm te geven in je huisstijl.
  2. Ingebed aanmeldformulier
    Opt-in voor je website, weinig mogelijkheden voor vormgeving.
  3. Zelf vormgeven aanmeldformulier
    Opt-in voor je website aan te passen aan je huisstijl
  4. Aanmeldformulier voor Facebook

Het ‘gewone’ ingebed aanmeld­formulier

Dit formulier (optie 2) zie ik het meeste gebruikt op websites. Het is eenvoudig aan te passen en te integreren. Zoals je hieronder op de afbeelding ziet zijn er maar weinig mogelijkheden voor de styling. Zo kun je de achtergrond van het aanmeldformulier aanpassen en het lettertype (soort, kleur en grootte) maar dan houdt het aardig op. De tekst van de button kun je aanpassen maar niet kleur van de button, welke toch wel vaak de kenmerken krijgt van de accentkleur van de huisstijl.

Opt-in Laposta ingebed

Zelf vormgeven van het aanmeld­formulier

Met de 3e optie van het Laposta aanmeldformulier heb je iets meer mogelijkheden zoals:

  • Verder stylen van je formulier met css, waaronder je button in de kleur van je huisstijl.
  • Een link toevoegen naar een ‘bedankt’ pagina op je website. Na het invullen van de opt-in wordt de inschrijver doorgestuurd naar de pagina die je hiervoor zelf kiest.

Hoe doe je dat?

  • Klik op het ‘Relaties’ tab en kies de lijst waarvoor je de opt-in wil maken
  • Kies voor de tab ‘Verrijken’
  • Selecteer optie 3 ‘Zelf vormgeven van aanmeldformulier’ en vervolgens op ‘Beginnen’
Zelf vormgeven aanmeldformulier
  • Kies onderaan voor: ‘Meer informatie over vormgeven met behulp van HTML/CSS’
Gebruik zonder API

Gebruik zonder API

Je ziet dan een blok staan met code (html). Op de afbeelding hieronder heb ik aangegeven hoe je de link naar je bedanktpagina kunt toevoegen en waar je de tekst van je button kunt veranderen.

  • Selecteer en kopieer de code.
Code aanmeldformulier
  • Plak deze code op je website. Dit kun je doen in een ‘code’ blok of in een ‘tekst’ blok. Als je deze laatste gebruikt, zorg er dan wel voor dat je de code in het 2e tabje van de teksteditor plakt.

Kijk hier even welke mogelijkheden je thema/builder hiervoor heeft. Hieronder kun je zien hoe je het in DIVI kunt doen:

Voorbeeld Codeblok DIVI
Voorbeeld Code module DIVI
Voorbeeld Tekstmodule DIVI
Voorbeeld tekstmodule DIVI

Je opt-in formulier ziet er dan zoals op de foto hieronder. Nog helemaal niets spannends aan dus… (Als jij andere velden hebt ingesteld voor je lijst ziet het er uiteraard iets anders uit)

html zonder opmaak laposta

CSS code toevoegen

  • Om je Laposta aanmeldformulier te stylen kopieer je de onderstaande CSS code. Zoals je ziet kun je de kleurcodes aanpassen voor de tekst en achtergrond van je button.
/*--LAPOSTA OPTIN--*/
.laposta input[type="text"], input[type="name"], input[type="email"], input[type="url"], input[type="password"], textarea, select {
	box-sizing: border-box;
	width: 100%;
	padding: 5px;
	margin-bottom:1em;
	border: 1px solid #222;
	border-radius:5px;
	font-size: 100%;
}

.laposta input[type="submit"] {
	width: 100%;
	color:#fff!important;/*--hier pas je de tekstkleur van je button aan--*/
	background:#ff554e; /*--hier pas je de achtergrondkleur van je button aan--*/
	padding:5px 5px 5px 5px;
	border-radius:5px;
	font-size: 100%;
	font-weight:bold;
}

/*--EINDE LAPOSTA OPTIN--*/
  • Plak deze code in de ‘Extra CSS’ sectie van je customizer instellingen.

Deze ‘Extra CSS’ sectie vind je helemaal onderaan in je customizer instellingen. Als je hierop klikt opent zicht het volgende venster.

Plak CSS Code
  • Ga nu weer terug naar de module waar je de html code voor je opt-in formulier hebt geplakt. Je ziet dat er nog niets is veranderd. Dat komt omdat er aan de HTML code een ‘class’ gegeven moet worden om deze te linken met de CSS code.

Koppelen CSS aan HTML code

In DIVI kun je dit doen door de class toe te voegen in het tabje ‘Geavanceerd’ zoals de afbeelding hieronder laat zien. Andere builders hebben ook de mogelijkheid voor het toevoegen van een class aan een module zoals bijv. Elementor. En ook in Gutenberg kun je CSS classes toevoegen. Als je het blok selecteert zie je onderaan in de rechter zijbalk het tabje ‘Geavanceerd’ staan.

Laposta Class toevoegen in DIVI builder
Toevoegen CSS class in DIVI
Class toevoegen in Gutenberg

Toevoegen class in Gutenberg editor

Als je nergens een geavanceerde instelling tot je beschikking hebt, kun je de CSS class ook in je HTML code zetten. Je voegt dan: class=”laposta” toe tussen “form” en ‘method”. Dit ziet er zo uit:

Form class = Laposta

Eindresultaat

Als je alle bovenstaande stappen gevolgd hebt ziet je opt-in formulier er uit zoals het voorbeeld hieronder. Uiteraard met je eigen kleuren en het lettertype dat je hebt ingesteld voor je website.





Online training

Snel en eenvoudig nieuwsbrieven maken met Laposta

LaPosta Training

Wil jij vlot je eerste nieuwsbrief verzonden hebben? Dan is deze training voor jou!

  • 13 videomodules
  • Meteen starten na aanmelding
  • Geen technische kennis nodig
  • Blijvend toegang tot training

De training was top!

“Dankzij de LaPosta training van Monique zojuist mijn eerste nieuwsbrief via LaPosta gestuurd. De training leverde mij enorme tijdwinst op. Want ja, LaPosta is op zich niet lastig, maar alles zelf uitzoeken kost nu eenmaal best wel veel tijd. De training was top!”
Margriet Ravensbergen

Pin It on Pinterest

Share This