Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website bezoeken. Facebook geeft echter niet altijd een goede voorvertoning van de link.

Facebook “leest” de link die je plaatst

Facebook tovert vanuit de link automatisch een titel, beschrijving en afbeelding tevoorschijn. Daarvoor kijken ze eerst of ze zogenaamde Open Graph informatie op kunnen halen. Dit is een protocol om informatie gestructureerd aan te kunnen bieden. Als deze Open Graph niet aanwezig is, dan doen ze maar een dotje. Ze halen een titel, omschrijving en afbeelding uit de content die op de webpagina staat, vaak het eerste dat ze tegenkomen.

Voorheen kon je deze informatie nog veranderen voordat je de link publiceerde, maar dat kan niet zomaar meer. Het werd namelijk veel gebruikt om nepnieuws te verspreiden en daar hebben ze bij Facebook een stokje voor gestoken.

Hoe krijg je wél een goede voorvertoning?

Er zijn 2 manieren om zelf volledige controle te hebben op de manier waarop Facebook je link laat zien:

 

1. Je website verifiëren in je Facebook Bedrijfsmanager

Je kunt de voorvertoning van de titel, omschrijving en afbeelding van je link in Facebook zelf aanpassen als je je website hebt geverifieerd in de Facebook Bedrijfsmanager. Dit doe je als volgt:

1. Open de Facebook Bedrijfsmanager
2. Open Bedrijfsinstellingen

Bedrijfsinstellingen Facebook manager
3. Kies in de linkerkolom Merkveiligheid
4. Klik op Domeinen en vervolgens op Toevoegen

Voeg je domein toe op de Facebook Bedrijfsmanager
5. Vul de domeinnaam in die je toe wil voegen (zonder http:// of https://)

Domein toevoegen aan Facebook Manager
6. Je kunt nu kiezen voor DNS-verificatie of HTML-bestandsupload. 
Ik heb het zelf via de HTML upload gedaan. Dit was redelijk snel gedaan via de Filemanager in CPanel die ik bij mijn host heb. Het bestand uploaden via FTP kan natuurlijk ook.

verificatie domeinnaam Facebook Manager
7. Klik op Verifiëren en klaar!

2. Stel in de Yoast SEO plugin de voorvertoning in die je wilt laten zien

In de Yoast SEO plugin kun je voor elke pagina en bericht precies instellen wat je als voorvertoning wil laten zien als je de link deelt in Facebook. Deze functie vind je in het tweede tabje bij de instellingen van Yoast. Hier kun je de titel en omschrijving invullen en een afbeelding uploaden. (1200px bij 630px).

Instellingen Yoast voor Facebook voorvertoning

Voor de voorvertoning van mijn blogposts gebruik ik dezelfde afbeelding als mijn uitgelichte afbeelding. Om die reden zorg ik dat deze afmeting hetzelfde is, zodat ik per bericht maar 1 afbeelding in hoef te laden. (Voorheen maakte ik twee formaten, maar daar ben ik vanaf gestapt omdat ik dat bewerkelijk vind). Dit kan alleen als je WordPress thema de afbeeldingen in je blogoverzicht goed laat zien als je ze 1200px bij 630px maakt.

Nog even “Debuggen” voor de zekerheid

Het kan zijn dat Facebook je informatie toch niet meteen goed “leest” ondanks dat je het goed het ingesteld in Yoast. Haal daarom je link altijd even door de Facebook Sharing Debugger.

Facebook Sharing Debugger

Kies voor “Sharing Debugger” en in het nieuwe venster dat opent kun je je link invoeren:

facebook Sharing Debugger

Je krijgt nu de voorvertoning van je link te zien. Soms is het nodig om nog keer op “Scrape again” te klikken om de juiste voorvertoning te zien.

Link preview Sharing Debugger

Succes!

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

 

Deze 7 stappen zijn een must in je voorbereiding als je gaat voor een goede en succesvolle website.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Heb ik je kunnen helpen met deze informatie?

Deel deze post op Social Media zodat anderen er ook iets aan hebben.