Categorie: WordPress Tips

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

WordPress: wat is het verschil tussen een pagina en een bericht?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien.

De sectie “pagina’s” in je WordPress dashboard
De sectie “berichten” in je WordPress dashboard

Verschil tussen pagina en bericht in WordPres

Een pagina voor je “vaste” informatie

Als je een website hebt voor je bedrijf, dan zul je daar een aantal vaste onderdelen op willen laten zien, zoals pagina’s voor je aanbod, een “over mij/ons” pagina, een contactpagina etc. Deze informatie zal niet zo snel veranderen. Soms misschien een aanpassing of een toevoeging, maar that’s it. Deze pagina’s zijn dus vrij statisch. Om de bezoeker van je website op een goede manier tussen de pagina’s te laten navigeren, zet je de links hiervan in je menubalk.

Een pagina kun je opmaken in de WordPress editor, maar vaker wordt gebruik gemaakt van een pagebuilder zoals bijvoorbeeld DIVI, Elementor of Beaver Builder. Als je een nieuwe pagina wil maken krijg je de keuze om je pagina met de editor of met de pagebuilder te bouwen (als je die geïnstalleerd hebt natuurlijk). Vaak zal dit laatste het geval zijn omdat deze builders veel meer mogelijkheden hebben qua opmaak en vormgeving.

Een bericht voor je dynamische content

Berichten in WordPress hebben een veel actueler karakter met vaak een datum erboven. Ze worden geplaatst op je blogpagina in een omgekeerde chronologische volgorde, zodat het laatste geschreven bericht altijd vooraan staat. De berichten kun je indelen in categorieën en zgn. tags meegeven, zodat ze makkelijk vindbaar zijn als iemand iets over een bepaald onderwerp zoekt. Meestal staat op een bericht (blogpost) de reactie functie aan. Via een reactieformulier kunnen bezoekers dan berichten achterlaten en vragen stellen, wat de interactie op je website enorm kan bevorderen.

Als je een nieuw bericht wil maken krijg je ook weer de mogelijkheid om dit met de WordPress editor te doen of met een pagebuilder. In dit geval kun je het beste kiezen voor de editor van WordPress zelf. Deze geeft prima mogelijkheden om een bericht op te maken, zeker met de nieuwe Gutenberg editor die in de nieuwe WordPress versie zit (5.0). Het voordeel hiervan is, dat je altijd makkelijk je blogposts kunt exporteren en importeren in een andere website (Ideaal als je een re-design gaat maken). Zelf maak ik mijn berichten altijd in de editor zelf, omdat de pagebuilder die ik gebruik (DIVI), gebruik maakt van shortcodes in de code. op het moment dat ik van thema zou willen veranderen, moet ik al deze shortcodes er weer uithalen. Voor een paar blogposts maakt dat niet uit, maar als het aantal berichten groeit, wordt dat wel wat bewerkelijker.

Even samengevat

Pagina

  • Statisch
  • Opmaken met WordPress editor of een pagebuilder.
  • Geen meta-data (auteur, datum)
  • Geen categorieën of tags toewijzen
  • Niet chronologisch
  • Reactieformulier meestal uitgeschakeld

Bericht

  • Dynamisch
  • Opmaken met de WordPress editor.
  • Wel metadata (auteur, datum)
  • Categorieën & tags toewijzen
  • Omgekeerd chronologisch (nieuwste vooraan)
  • Reactieformulier meestal ingeschakeld

Lees ook: WordPress wat is het en wat zijn de voordelen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Back-up en herstel (of verhuis) je website met All-in-one WP Migration

Je bent even wat veranderingen aan het doen op je website of aan het updaten en het gaat mis. Er ontstaat ergens een conflict en de voorkant van je website ziet er ineens uit of er een storm over heen geraasd is. Of je ziet allemaal gekke dingen die er eerst niet...

Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Testimonials, wat zijn dat dan? Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou...

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter...

De kleuren van je website bepalen met deze 5 handige tools

De kleuren van je website zijn enorm belangrijk: ze zorgen voor herkenbaarheid van je merk (verhoging van 80%), ze bepalen het gevoel dat een bezoeker krijgt en ze laten bepaalde elementen eruit springen, zoals bijv. buttons. Ik heb 5 handige tools gevonden...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website...

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar? Voor mezelf heb ik inmiddels een handige...

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt en ervoor zorgt dat die...

Rank Math en DIVI zijn nu eindelijk de perfecte match!

Het Divi thema met de Visual Builder is naar mijn mening het beste thema om je WordPress website mee te maken. Je kunt je webpagina's helemaal aan de voorkant bouwen en editen zodat je precies ziet wat je doet. Helaas was er nog geen goede oplossing om je SEO ook aan...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website