Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

WordPress: wat is het verschil tussen een pagina en een bericht?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien.

De sectie “pagina’s” in je WordPress dashboard
De sectie “berichten” in je WordPress dashboard

Verschil tussen pagina en bericht in WordPres

Een pagina voor je “vaste” informatie

Als je een website hebt voor je bedrijf, dan zul je daar een aantal vaste onderdelen op willen laten zien, zoals pagina’s voor je aanbod, een “over mij/ons” pagina, een contactpagina etc. Deze informatie zal niet zo snel veranderen. Soms misschien een aanpassing of een toevoeging, maar that’s it. Deze pagina’s zijn dus vrij statisch. Om de bezoeker van je website op een goede manier tussen de pagina’s te laten navigeren, zet je de links hiervan in je menubalk.

Een pagina kun je opmaken in de WordPress editor, maar vaker wordt gebruik gemaakt van een pagebuilder zoals bijvoorbeeld DIVI, Elementor of Beaver Builder. Als je een nieuwe pagina wil maken krijg je de keuze om je pagina met de editor of met de pagebuilder te bouwen (als je die geïnstalleerd hebt natuurlijk). Vaak zal dit laatste het geval zijn omdat deze builders veel meer mogelijkheden hebben qua opmaak en vormgeving.

Een bericht voor je dynamische content

Berichten in WordPress hebben een veel actueler karakter met vaak een datum erboven. Ze worden geplaatst op je blogpagina in een omgekeerde chronologische volgorde, zodat het laatste geschreven bericht altijd vooraan staat. De berichten kun je indelen in categorieën en zgn. tags meegeven, zodat ze makkelijk vindbaar zijn als iemand iets over een bepaald onderwerp zoekt. Meestal staat op een bericht (blogpost) de reactie functie aan. Via een reactieformulier kunnen bezoekers dan berichten achterlaten en vragen stellen, wat de interactie op je website enorm kan bevorderen.

Als je een nieuw bericht wil maken krijg je ook weer de mogelijkheid om dit met de WordPress editor te doen of met een pagebuilder. In dit geval kun je het beste kiezen voor de editor van WordPress zelf. Deze geeft prima mogelijkheden om een bericht op te maken, zeker met de nieuwe Gutenberg editor die in de nieuwe WordPress versie zit (5.0). Het voordeel hiervan is, dat je altijd makkelijk je blogposts kunt exporteren en importeren in een andere website (Ideaal als je een re-design gaat maken). Zelf maak ik mijn berichten altijd in de editor zelf, omdat de pagebuilder die ik gebruik (DIVI), gebruik maakt van shortcodes in de code. op het moment dat ik van thema zou willen veranderen, moet ik al deze shortcodes er weer uithalen. Voor een paar blogposts maakt dat niet uit, maar als het aantal berichten groeit, wordt dat wel wat bewerkelijker.

Even samengevat

Pagina

  • Statisch
  • Opmaken met WordPress editor of een pagebuilder.
  • Geen meta-data (auteur, datum)
  • Geen categorieën of tags toewijzen
  • Niet chronologisch
  • Reactieformulier meestal uitgeschakeld

Bericht

  • Dynamisch
  • Opmaken met de WordPress editor.
  • Wel metadata (auteur, datum)
  • Categorieën & tags toewijzen
  • Omgekeerd chronologisch (nieuwste vooraan)
  • Reactieformulier meestal ingeschakeld

Lees ook: WordPress wat is het en wat zijn de voordelen?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

Maak een plan voor je website, dan ga je zeker goed van start!

Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had…

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

WordPress geïnstalleerd? Dit kun je het beste als eerste doen

Het is je gelukt om WordPress te installeren en je staat te popelen om meteen aan de gang te gaan. Even wachten nog... Het is goed om even een paar dingen te doen voordat je verder gaat, je hoeft hier dan niet meer naar om te kijken. 1. Verwijder de voorbeeld content...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Goede foto’s zijn belangrijk; ze maken je website

Foto’s zijn enorm belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en de uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto’s niet sprekend en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de ervaring van je bezoekers.

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website bezoeken.

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet zijn om je doelen te behalen.

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website