Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit artikel laat ik je de belangrijkste redenen zien waarom het opbouwen van een mailinglijst belangrijk is, en waarom je er vandaag nog mee zou moeten starten.

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is niets anders dan een lijst met namen en e-mailadressen van mensen die jou toestemming gegeven hebben om hen op de hoogte te houden van jou en jouw bedrijf. Dit kunnen bijv. veranderingen, gebeurtenissen, speciale acties en tips & trucs zijn. Het makkelijkste is om je mailinglijst op te bouwen in speciaal daarvoor gemaakte software van een e-mail marketing service zoals bijv. Mailchimp. Hiermee kun je de inschrijvingen en het versturen van mails automatiseren en segmenteren.

Waarom is een mailinglijst zo belangrijk?

Via jouw website schrijven bezoekers zich in voor jouw mailinglijst. Ze vullen hun naam en e-mailadres in, en als je een dubbele opt-in geactiveerd hebt, moeten ze hun inschrijving nog een keer bevestigen via een mail die ze ontvangen. Dit betekent dat ze erg geïnteresseerd zijn in de informatie die jij ze gaat geven. Hierdoor wordt het veel makkelijker om de inschrijvers om te turnen naar betalende klanten. Een goed opgebouwde mailinglijst geeft veel meer conversie dan bijvoorbeeld een social media campagne. Je kunt er gerust van uitgaan dat mensen op jouw mails zitten te wachten, ze hebben zich niet voor niets ingeschreven toch?

“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.” 
David Newman

Waarom e-mail een krachtig communicatiemiddel is:

  • E-mail is doelgericht
    De inschrijver op je mailinglijst heeft al laten blijken dat hij/zij interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Hierdoor kun je heel specifiek en gericht  aanbiedingen doen. Hoe groter je mailinglijst is, des te meer mensen je bereikt en hoe groter je conversiepercentage wordt. En weet je? Iedereen heeft een mailadres, dit in tegenstelling tot een Social Media account. De kans dat jij via mail binnenkomt bij jouw doelgroep is dan ook groot.

  • De effectiviteit van e-mail is goed te meten
    In het e-mail marketing programma dat je gebruikt worden alle cijfertjes goed bijgehouden. Zo heb je altijd direct inzicht in hoeveel mensen je e-mail openen en hoe vaak er (en op welke) links er geklikt wordt. Dit is zeer waardevolle informatie die je kan helpen bij het maken van de meest effectieve campagnes en nieuwsbrieven. 

  • Je mailinglijst is van jou
    Op Social Media zoals Facebook en Instagram maak je gebruik van de platformen van anderen. Je moet je houden aan de voorwaarden die zij stellen en die ze ook elk moment kunnen veranderen. Op het moment dat zij helemaal de stekker eruit trekken ben jij al je volgers en dus ook potentiële klanten kwijt. Daarnaast ziet niet iedereen die jouw bedrijfspagina leuk vindt, alles van jou voorbij komen. Dit heeft te maken met de algoritmes waar deze platformen mee werken. Hun verdienmodel bestaat uit advertenties en deze willen ze dan ook zoveel mogelijk stimuleren.

“Out of all of the channels I tested as a marketer, email continually outperforms most of them”

Neil Patel

Wat heb je nodig voor het bouwen van een mailinglijst?

Behalve dat het wel echt belangrijk is om er tijd en aandacht in te stoppen, heb je eigenlijk niet zo veel nodig voor het bouwen van een mailinglijst. Je kunt vrij eenvoudig en goedkoop starten met het verzamelen van e-mailadressen.

Je basisbenodigdheden:

Alleen vragen om een inschrijving voor je nieuwsbrief, daar kom je niet meer zomaar mee weg. In ruil voor een e-mailadres is het tegenwoordig wel nodig om hier een gratis weggever tegenover te zetten zoals bijv. een e-book, minicursus, checklist etc. Vraag of de bezoeker op de hoogte wil blijven en zet hier een cadeautje tegenover.

Nog geen mailinglijst? Start vandaag nog!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op "nieuw bericht" of op "nieuwe pagina" klikt; je krijgt dezelfde...

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Wat is dat nou, WordPress? Content management Systeem (CMS)Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een...

Bepaal het doel van je website met deze 5 voorbeelden

Veel ondernemers zien hun website als een doel op zich en hebben niet in de gaten dat een website juist een middel is om andere doelen te behalen. Als je exact weet wat het doel van je website moet zijn, kun je veel beter bepalen wat er op je website aanwezig moet...

Een favicon maken & toevoegen aan je WordPress website

Had je er al weleens van gehoord? Van een favicon? Gekke naam eigenlijk hè? Het is een samentreksel van de woorden 'favorite' en 'icon'. Favicon dus... Je hebt hem al wel vaak gezien. Het is namelijk dat kleine icoontje dat je links in een browser tabblad ziet staan...

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

Hoe maak je een Laposta aanmeld­formulier op je website in je eigen huisstijl?

Laposta is een e-mailmarketing programma en de perfecte tool om eenvoudig je nieuwsbrieven te maken en te versturen. Het is overzichtelijk, gebruiksvriendelijk, intuïtief en alles is lekker in het Nederlands. Als Laposta gebruiker zul je dit zeker herkennen. Het...

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website...

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

5 belangrijke plugins voor je WordPress website

Een belangrijke reden dat WordPress zo flexibel is, is de enorme keuze uit diverse plugins. Heel kort gezegd is een plugin een pakketje code dat je toe kunt voegen aan je WordPress installatie, zodat je extra functionaliteiten krijgt. Klinkt een beetje eng misschien,...

Divi Review (2021): het beste thema voor je WordPress website?

Met een keuze uit duizenden WordPress thema's, kan de zoektocht naar het geschikte thema voor jouw website een behoorlijke uitdaging zijn. Je kunt kiezen uit de gratis en freemium thema's die via WordPress zelf te downloaden zijn of een betaald thema zoeken bij een...
7 stappen voor een goede voorbereiding van je website

Een goede website begint bij een goede voorbereiding

Ga jij je eigen website maken? Of ben je op zoek naar een webdesigner die dat voor je doet? Allereerst is het dan belangrijk om goed voor ogen te hebben waar je met je website naartoe wilt. Dit maakt het uiteindelijk designproces veel soepeler en sneller.

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!