Selecteer een pagina

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit artikel laat ik je de belangrijkste redenen zien waarom het opbouwen van een mailinglijst belangrijk is, en waarom je er vandaag nog mee zou moeten starten.

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is niets anders dan een lijst met namen en e-mailadressen van mensen die jou toestemming gegeven hebben om hen op de hoogte te houden van jou en jouw bedrijf. Dit kunnen bijv. veranderingen, gebeurtenissen, speciale acties en tips & trucs zijn. Het makkelijkste is om je mailinglijst op te bouwen in special daarvoor gemaakte software van een e-mail marketing service zoals bijv. Mailchimp. Hiermee kun je de inschrijvingen en het versturen van mails automatiseren en segmenteren.

Waarom is een mailinglijst zo belangrijk?

Via jouw website schrijven bezoekers zich in voor jouw mailinglijst. Ze vullen hun naam en e-mailadres in, en als je een dubbele opt-in geactiveerd hebt, moeten ze hun inschrijving nog een keer bevestigen via een mail die ze ontvangen. Dit betekent dat ze erg geïnteresseerd zijn in de informatie die jij ze gaat geven. Hierdoor wordt het veel makkelijker om de inschrijvers om te turnen naar betalende klanten. Een goed opgebouwde mailinglijst geeft veel meer conversie dan bijvoorbeeld een social media campagne. Je kunt er gerust van uitgaan dat mensen op jouw mails zitten te wachten, ze hebben zich niet voor niets ingeschreven toch?

“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.” 
David Newman

Een paar redenen waarom e-mail zo’n krachtig communicatiemiddel is:

1. E-mail is doelgericht
De inschrijver op je mailinglijst heeft al laten blijken dat hij/zij interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Hierdoor kun je heel specifiek en gericht  aanbiedingen doen. Hoe groter je mailinglijst is, des te meer mensen je bereikt en hoe groter je conversiepercentage wordt. En weet je? Iedereen heeft een mailadres, dit in tegenstelling tot een Social Media account. De kans dat jij via mail binnenkomt bij jouw doelgroep is dan ook groot.

2. De effectiviteit van e-mail is goed te meten
In het e-mail marketing programma dat je gebruikt worden alle cijfertjes goed bijgehouden. Zo heb je altijd direct inzicht in hoeveel mensen je e-mail openen en hoe vaak er (en op welke) links er geklikt wordt. Dit is zeer waardevolle informatie die je kan helpen bij het maken van de meest effectieve campagnes en nieuwsbrieven. 

3. Je mailinglijst is van jou
Op Social Media zoals Facebook en Instagram maak je gebruik van de platformen van anderen. Je moet je houden aan de voorwaarden die zij stellen en die ze ook elk moment kunnen veranderen. Op het moment dat zij helemaal de stekker eruit trekken ben jij al je volgers en dus ook potentiële klanten kwijt. Daarnaast ziet niet iedereen die jouw bedrijfspagina leuk vindt, alles van jou voorbij komen. Dit heeft te maken met de algoritmes waar deze platformen mee werken. Hun verdienmodel bestaat uit advertenties en deze willen ze dan ook zoveel mogelijk stimuleren.

“Out of all of the channels I tested as a marketer, email continually outperforms most of them”

Neil Patel

Wat heb je nodig voor het bouwen van een mailinglijst?

Behalve dat het wel echt belangrijk is om er tijd en aandacht in te stoppen, heb je eigenlijk niet zo veel nodig voor het bouwen van een mailinglijst. Je kunt vrij eenvoudig en goedkoop starten met het verzamelen van e-mailadressen.

Je basisbenodigdheden:

  1. Een website.
  2. Een e-mail marketing service zoals Mailchimp (gratis tot 2000 e-mailadressen), ActiveCampaign, MailBlue.
  3. Een opt-in mogelijkheid op je website die gekoppeld is aan je e-mail marketing service.

Alleen vragen om een inschrijving voor je nieuwsbrief, daar kom je niet meer zomaar mee weg. In ruil voor een e-mailadres is het tegenwoordig wel nodig om hier een gratis weggever tegenover te zetten zoals bijv. een e-book, minicursus, checklist etc. Vraag of de bezoeker op de hoogte wil blijven en zet hier een cadeautje tegenover.

Nog geen mailinglijst? Start vandaag nog!

Hulp nodig? Neem gerust contact met me op zodat we kunnen kijken hoe ik je kan helpen met het bouwen aan jouw mailinglijst.

Beoordeel dit artikel

Hoe waardevol is deze informatie voor je?

Wil je meer tips & trucs zien?

Volg Q webstudio op Social Media

Het spijt me dat dit artikel niet waardevol voor je was...

Help me om dit artikel te verbeteren!

Pin It on Pinterest

Share This

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel.