Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf. In dit artikel laat ik je de belangrijkste redenen zien waarom het opbouwen van een mailinglijst belangrijk is, en waarom je er vandaag nog mee zou moeten starten.

Wat is een mailinglijst?

Een mailinglijst is niets anders dan een lijst met namen en e-mailadressen van mensen die jou toestemming gegeven hebben om hen op de hoogte te houden van jou en jouw bedrijf. Dit kunnen bijv. veranderingen, gebeurtenissen, speciale acties en tips & trucs zijn. Het makkelijkste is om je mailinglijst op te bouwen in speciaal daarvoor gemaakte software van een e-mail marketing service zoals bijv. Mailchimp. Hiermee kun je de inschrijvingen en het versturen van mails automatiseren en segmenteren.

Waarom is een mailinglijst zo belangrijk?

Via jouw website schrijven bezoekers zich in voor jouw mailinglijst. Ze vullen hun naam en e-mailadres in, en als je een dubbele opt-in geactiveerd hebt, moeten ze hun inschrijving nog een keer bevestigen via een mail die ze ontvangen. Dit betekent dat ze erg geïnteresseerd zijn in de informatie die jij ze gaat geven. Hierdoor wordt het veel makkelijker om de inschrijvers om te turnen naar betalende klanten. Een goed opgebouwde mailinglijst geeft veel meer conversie dan bijvoorbeeld een social media campagne. Je kunt er gerust van uitgaan dat mensen op jouw mails zitten te wachten, ze hebben zich niet voor niets ingeschreven toch?

“Email has an ability many channels don’t: creating valuable, personal touches – at scale.” 
David Newman

Waarom e-mail een krachtig communicatiemiddel is:

  • E-mail is doelgericht
    De inschrijver op je mailinglijst heeft al laten blijken dat hij/zij interesse heeft in wat jij te bieden hebt. Hierdoor kun je heel specifiek en gericht  aanbiedingen doen. Hoe groter je mailinglijst is, des te meer mensen je bereikt en hoe groter je conversiepercentage wordt. En weet je? Iedereen heeft een mailadres, dit in tegenstelling tot een Social Media account. De kans dat jij via mail binnenkomt bij jouw doelgroep is dan ook groot.

  • De effectiviteit van e-mail is goed te meten
    In het e-mail marketing programma dat je gebruikt worden alle cijfertjes goed bijgehouden. Zo heb je altijd direct inzicht in hoeveel mensen je e-mail openen en hoe vaak er (en op welke) links er geklikt wordt. Dit is zeer waardevolle informatie die je kan helpen bij het maken van de meest effectieve campagnes en nieuwsbrieven. 

  • Je mailinglijst is van jou
    Op Social Media zoals Facebook en Instagram maak je gebruik van de platformen van anderen. Je moet je houden aan de voorwaarden die zij stellen en die ze ook elk moment kunnen veranderen. Op het moment dat zij helemaal de stekker eruit trekken ben jij al je volgers en dus ook potentiële klanten kwijt. Daarnaast ziet niet iedereen die jouw bedrijfspagina leuk vindt, alles van jou voorbij komen. Dit heeft te maken met de algoritmes waar deze platformen mee werken. Hun verdienmodel bestaat uit advertenties en deze willen ze dan ook zoveel mogelijk stimuleren.

“Out of all of the channels I tested as a marketer, email continually outperforms most of them”

Neil Patel

Wat heb je nodig voor het bouwen van een mailinglijst?

Behalve dat het wel echt belangrijk is om er tijd en aandacht in te stoppen, heb je eigenlijk niet zo veel nodig voor het bouwen van een mailinglijst. Je kunt vrij eenvoudig en goedkoop starten met het verzamelen van e-mailadressen.

Je basisbenodigdheden:

Alleen vragen om een inschrijving voor je nieuwsbrief, daar kom je niet meer zomaar mee weg. In ruil voor een e-mailadres is het tegenwoordig wel nodig om hier een gratis weggever tegenover te zetten zoals bijv. een e-book, minicursus, checklist etc. Vraag of de bezoeker op de hoogte wil blijven en zet hier een cadeautje tegenover.

Nog geen mailinglijst? Start vandaag nog!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

Een goede WordPress SEO plugin mag zeker niet ontbreken op je website. Jarenlang gebruikte ik de Yoast SEO plugin voor mijn eigen websites en die van mijn klanten. Nadat ik steeds meer goede reviews las over Rank Math, ben ik daar mee gaan testen. In dit artikel lees...

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien…

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

5 redenen om vandaag nog te beginnen met bloggen

Bloggen is dé perfecte manier om waardevolle content toe te voegen aan je website. Het kost je niets, behalve tijd natuurlijk, en het geeft je website èn je bedrijf echt een boost. Te vaak zie ik nog dat ondernemers niets met de blogfunctie op hun website doen.

5 belangrijke plugins voor je WordPress website

Een belangrijke reden dat WordPress zo flexibel is, is de enorme keuze uit diverse plugins. Heel kort gezegd is een plugin een pakketje code dat je toe kunt voegen aan je WordPress installatie, zodat je extra functionaliteiten krijgt…

Divi Review (2021): het beste thema voor je WordPress website?

Met een keuze uit duizenden WordPress thema's, kan de zoektocht naar het geschikte thema voor jouw website een behoorlijke uitdaging zijn. Je kunt kiezen uit de gratis en freemium thema's die via WordPress zelf te downloaden zijn of een betaald thema zoeken bij een...

Blogpost publiceren? Loop hem nog even na met deze checklist

Als je een blogpost geschreven hebt en de afbeeldingen geplaatst zijn, is het tijd om op ”publiceren” te drukken. Zelf voel ik dan altijd nog een lichte aarzeling. Is het nu echt wel goed zo? Is dit voor jou herkenbaar?

Back-up en herstel (of verhuis) je website met All-in-one WP Migration

Je bent even wat veranderingen aan het doen op je website of aan het updaten en het gaat mis. Er ontstaat ergens een conflict en de voorkant van je website ziet er ineens uit of er een storm over heen geraasd is. Of je ziet allemaal gekke dingen die er eerst niet waren, en die er ook niet horen te zijn. Paniek!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website