Wat is dat dan, een testimonial?

Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou goed geholpen zijn. Dat komt veel en geloofwaardiger èn betrouwbaarder over.

{testimonial}

~getuigschrift, aanbevelingsbrief, huldeblijk, eerbewijs

van Dale

Een testimonial is dan ook niets anders dan een positieve klantervaring, geschreven (of gefilmd) door een tevreden klant. Deze is blij dat hij of zij zo goed door jou is geholpen en laat dat graag aan jou en anderen weten. En als anderen tevreden zijn, wordt de kans dat een potentiële klant met jou in zee gaat alleen maar groter. Zelf gebruik ik overigens vaker de woorden recensies, klantervaringen of reviews. In dit artikel worden deze termen door elkaar heen gebruikt, ook omdat dit op de verschillende platformen zo gedaan wordt.

Dat testimonials (reviews) belangrijk zijn, blijkt uit een onderzoek van Brightlocal. Zij onderzochten het belang van reviews voor lokale bedrijven (2018). Een kleine greep uit de bevindingen:

  • 86% van de consumenten leest testimonials
  • Consumenten lezen gemiddeld 10 testimonials voordat ze een lokaal bedrijf vertrouwen
  • 57% van de consumenten maakt gebruikt van een product/dienst als het minimaal 4 sterren heeft.

Hoe verzamel je testimonials?

Maar hoe doe je dat dan, testimonials verzamelen? Als je iemand geholpen hebt, en deze is tevreden over jouw produkt of dienstverlening, kan het zijn dat deze uit zichzelf iets schrijft over deze ervaring. In de meeste gevallen zal de kans hierop echter niet zo groot zijn, en zul je ernaar moeten vragen. Dit kun je mondeling doen of per mail. In het laatste geval zal je respons groter zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden waar je je testimonials wil laten zien. Hieronder noem ik een paar van de belangrijkste. Uiteraard is het altijd goed om je klantervaringen op verschillende platforms te hebben.

Facebook

Je klanten kunnen een recensie schrijven op je Facebook bedrijfspagina. Hier kunnen ze een aanbeveling doen en een cijfer geven. Het gemiddelde cijfer (hoogste is 5) wordt weergegeven op je pagina. Het mooie van een Facebook recensie is, dat hij deze ook weer laat zien op je bedrijfspagina bij Google.

  1. Ga naar je bedrijfspagina op Facebook
  2. Klik op het tabje “recensies”
  3. Kopieer de link uit de browserbalk
  4. Stuur de link naar je klant

Google mijn bedrijf

Als je klanten een link wil sturen naar het review gedeelte van je bedrijfspagina, moet je wel even een link aanmaken. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Google Places API
  2. Typ je bedrijfsnaam in de balk rechtsboven in het kaartje
  3. Klik op de bedrijfsvermelding die Google laat zien
  4. Er verschijnt nu een venstertje met jouw bedrijfsnaam en daaronder een “Place ID”
  5. Kopieer deze “Place ID” en zet deze achter de volgende url: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  6. De volledige url kun je naar je klanten mailen

Overige review platformen

Er zijn tegenwoordig veel platformen waarop klanten een review kunnen geven over jouw bedrijf. Hiervoor moet je je aanmelden en het zijn over het algemeen betaalde diensten. Een paar voorbeelden:

Jouw website

Je website is natuurlijk een ideale plek om de ervaringen van je klanten te laten zien. Hier staat je aanbod het meest uitgebreid beschreven en laat je ook een stuk van jezelf zien.

  • Vraag je klant om een stukje te schrijven over de klantenervaring die hij/zij heeft ervaren.
  • Leg je klant een korte vragenlijst voor met één of een paar vragen. Het voordeel hiervan is, dat je specifieke informatie krijgt over dat wat je wilt weten. In dit geval zul je er zelf nog een verhaaltje van moeten maken zodat het een goed leesbare testimonial wordt.

Handige plugin: Strong Testimonials

Zelf vroeg ik altijd via de mail om een testimonial na afronding van een project of opdracht. Deze tekst plaatste ik dan op mijn website in een speciale module voor aanbevelingen, die in mijn DIVI thema zit. Nadeel hiervan vind ik dat ik dit per testimonial in een module moet doen. Dit moest veel makkelijker kunnen natuurlijk. Ik heb verschillende testimonial plugins getest en kwam bij Strong Testimonials terecht. Deze plugin doet precies waar ik naar op zoek was.

Strong Testimonials plugin WordPress

Voordelen:

  • Je kunt een formulier maken om testimonials te verzamelen en deze met een shortcode op een pagina op je website plaatsten. Stuur je klant een link naar deze pagina, zodat deze de gegevens in kan vullen. Een voorbeeld van mijn pagina.
  • Je ontvangt een e-mail als er een testimonial gegeven is.
  • De testimonial kun je nog even nalezen alvorens je goedkeuring geeft om deze te plaatsen. Handig om nog even te checken op evt. spel- en typefouten.
  • Je testimonial wordt dan automatisch geplaatst op de plek die jij daarvoor in gedachten hebt. Deze plekken wijs je van te voren toe op je website dmv shortcodes. Je kunt de verschillende testimonials makkelijk onderscheiden door ze bijv. in categorieën te verdelen. Heel handig bij een verschillend producten- en/of dienstenaanbod.
  • Er zijn verschillende keuzes in vormgeving

Waar zet je testimonials op je website?

Er zijn verschillende plaatsen waar je je testimonials op je website kunt zetten.

  • Op je homepage. Dit is de pagina waar de meeste bezoekers als eerste op zullen komen en is een overzicht van wat de bezoeker van jou en je bedrijf kan verwachten. Door hier ook enkele ervaringen te plaatsen van klanten die je al geholpen hebt, laat je meteen zien dat anderen je vertrouwen.
  • Op een aparte pagina met klantenervaringen. De link naar deze pagina kun je in de menubalk zetten, zodat bezoekers makkelijk een overzicht kunnen zien.
  • Als een widget in de sidebar. Ideaal als je bijvoorbeeld een aparte sidebar hebt bij je producten en/of diensten.
  • Op je aanbod pagina’s voor je verschillende producten- en/of diensten. Je kunt er dan voor kiezen om de testimonials tussen de verschillende tekstblokken te zetten of helemaal onderaan de pagina.
  • Op je landingspagina’s (salespagina’s). Als je gebruik maakt van landingspagina’s voor bijv. het lanceren van nieuw aanbod, een actie of een challenge, kun je met behulp van testimonials laten zien wie je al eerder geholpen hebt, en daarmee potentiële klanten overtuigen.

Maak jij actief gebruik van testimonials om het vertrouwen te winnen van je website bezoekers?

Beoordeel dit artikel

Hoe waardevol is deze informatie voor je?

Wil je meer tips & trucs zien?

Volg Q webstudio op Social Media

Het spijt me dat dit artikel niet waardevol voor je was...

Help me om dit artikel te verbeteren!

Pin It on Pinterest

Share This

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Wil jij een training volgen?

Q webstudio heeft diverse trainingsmogelijkheden om van jouw website een succes te maken. 1 op 1 trajecten, workshops of online trainingen.

Nieuw!

Online training

Maak professionele nieuwsbrieven met Laposta


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel.