Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

wat is een testimonial en waar plaats je die op je website?

Testimonials, wat zijn dat dan?

Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou goed geholpen zijn. Dat komt veel en geloofwaardiger èn betrouwbaarder over.

{testimonial}

~getuigschrift, aanbevelingsbrief, huldeblijk, eerbewijs

van Dale

Een testimonial is dan ook niets anders dan een positieve klantervaring, geschreven (of gefilmd) door een tevreden klant. Deze is blij dat hij of zij zo goed door jou is geholpen en laat dat graag aan jou en anderen weten. En als anderen tevreden zijn, wordt de kans dat een potentiële klant met jou in zee gaat alleen maar groter. Zelf gebruik ik overigens vaker de woorden recensies, klantervaringen of reviews. In dit artikel worden deze termen door elkaar heen gebruikt, ook omdat dit op de verschillende platformen zo gedaan wordt.

Dat testimonials (reviews) belangrijk zijn, blijkt uit een onderzoek van Brightlocal. Zij onderzochten het belang van reviews voor lokale bedrijven (2018). Een kleine greep uit de bevindingen:

  • 86% van de consumenten leest testimonials
  • Consumenten lezen gemiddeld 10 testimonials voordat ze een lokaal bedrijf vertrouwen
  • 57% van de consumenten maakt gebruikt van een product/dienst als het minimaal 4 sterren heeft.

Hoe verzamel je testimonials?

Maar hoe doe je dat dan, testimonials verzamelen? Als je iemand geholpen hebt, en deze is tevreden over jouw produkt of dienstverlening, kan het zijn dat deze uit zichzelf iets schrijft over deze ervaring. In de meeste gevallen zal de kans hierop echter niet zo groot zijn, en zul je ernaar moeten vragen. Dit kun je mondeling doen of per mail. In het laatste geval zal je respons groter zijn.

Er zijn verschillende mogelijkheden waar je je testimonials wil laten zien. Hieronder noem ik een paar van de belangrijkste. Uiteraard is het altijd goed om je klantervaringen op verschillende platforms te hebben.

Facebook

Je klanten kunnen een recensie schrijven op je Facebook bedrijfspagina. Hier kunnen ze een aanbeveling doen en een cijfer geven. Het gemiddelde cijfer (hoogste is 5) wordt weergegeven op je pagina. Het mooie van een Facebook recensie is, dat hij deze ook weer laat zien op je bedrijfspagina bij Google.

  1. Ga naar je bedrijfspagina op Facebook
  2. Klik op het tabje “recensies”
  3. Kopieer de link uit de browserbalk
  4. Stuur de link naar je klant

Google mijn bedrijf

Als je klanten een link wil sturen naar het review gedeelte van je bedrijfspagina, moet je wel even een link aanmaken. Dit doe je als volgt:

  1. Ga naar Google Places API
  2. Typ je bedrijfsnaam in de balk rechtsboven in het kaartje
  3. Klik op de bedrijfsvermelding die Google laat zien
  4. Er verschijnt nu een venstertje met jouw bedrijfsnaam en daaronder een “Place ID”
  5. Kopieer deze “Place ID” en zet deze achter de volgende url: https://search.google.com/local/writereview?placeid=
  6. De volledige url kun je naar je klanten mailen

Overige review platformen

Er zijn tegenwoordig veel platformen waarop klanten een review kunnen geven over jouw bedrijf. Hiervoor moet je je aanmelden en het zijn over het algemeen betaalde diensten. Een paar voorbeelden:

Jouw website

Je website is natuurlijk een ideale plek om de ervaringen van je klanten te laten zien. Hier staat je aanbod het meest uitgebreid beschreven en laat je ook een stuk van jezelf zien.

  • Vraag je klant om een stukje te schrijven over de klantenervaring die hij/zij heeft ervaren.
  • Leg je klant een korte vragenlijst voor met één of een paar vragen. Het voordeel hiervan is, dat je specifieke informatie krijgt over dat wat je wilt weten. In dit geval zul je er zelf nog een verhaaltje van moeten maken zodat het een goed leesbare testimonial wordt.

Handige plugin: Strong Testimonials

Zelf vroeg ik altijd via de mail om een testimonial na afronding van een project of opdracht. Deze tekst plaatste ik dan op mijn website in een speciale module voor aanbevelingen, die in mijn DIVI thema zit. Nadeel hiervan vind ik dat ik dit per testimonial in een module moet doen. Dit moest veel makkelijker kunnen natuurlijk. Ik heb verschillende testimonial plugins getest en kwam bij Strong Testimonials terecht. Deze plugin doet precies waar ik naar op zoek was.

Strong Testimonials plugin WordPress
  • Je kunt een formulier maken om testimonials te verzamelen en deze met een shortcode op een pagina op je website plaatsten. Stuur je klant een link naar deze pagina, zodat deze de gegevens in kan vullen. Een voorbeeld van mijn pagina.
  • Je ontvangt een e-mail als er een testimonial gegeven is.
  • De testimonial kun je nog even nalezen alvorens je goedkeuring geeft om deze te plaatsen. Handig om nog even te checken op evt. spel- en typefouten.
  • Er zijn verschillende keuzes in vormgeving. Je testimonial wordt dan automatisch geplaatst op de plek die jij daarvoor in gedachten hebt. Deze plekken wijs je van te voren toe op je website dmv shortcodes. Je kunt de verschillende testimonials makkelijk onderscheiden door ze bijv. in categorieën te verdelen. Heel handig bij een verschillend producten- en/of dienstenaanbod.

Strong Testimonials heeft een gratis versie en een Pro versie vanaf $49. Met deze laatste krijg je onder andere veel meer mogelijkheden om je testimonials te laten zien.

Strong Testimonials

Waar zet je testimonials op je website?

Er zijn verschillende plaatsen waar je je testimonials op je website kunt zetten.

  • Op je homepage. Dit is de pagina waar de meeste bezoekers als eerste op zullen komen en is een overzicht van wat de bezoeker van jou en je bedrijf kan verwachten. Door hier ook enkele ervaringen te plaatsen van klanten die je al geholpen hebt, laat je meteen zien dat anderen je vertrouwen.
  • Op een aparte pagina met klantenervaringen. De link naar deze pagina kun je in de menubalk zetten, zodat bezoekers makkelijk een overzicht kunnen zien.
  • Als een widget in de sidebar. Ideaal als je bijvoorbeeld een aparte sidebar hebt bij je producten en/of diensten.
  • Op je aanbod pagina’s voor je verschillende producten- en/of diensten. Je kunt er dan voor kiezen om de testimonials tussen de verschillende tekstblokken te zetten of helemaal onderaan de pagina.
  • Op je landingspagina’s (salespagina’s). Als je gebruik maakt van landingspagina’s voor bijv. het lanceren van nieuw aanbod, een actie of een challenge, kun je met behulp van testimonials laten zien wie je al eerder geholpen hebt, en daarmee potentiële klanten overtuigen.

Maak jij actief gebruik van testimonials om het vertrouwen te winnen van je website bezoekers?

3 Reacties

  1. Gee

    Fijn artikel met goede uitleg! Ik ben sinds een paar dagen ook bezig met de plugin Strong Testimonials naar aanleiding van jouw tip. Heb er door de jaren heen ook al diversen geprobeerd, maar dit is toch wel de beste!

    Antwoord
    • Monique

      Update: Ik heb hem hier ook nog steeds erop staan. Werkt perfect!

      Antwoord
  2. Jaizel

    Super nuttig artikel! Precies waar ik naar opzoek was. Ik zou zo een testimonial voor je schrijven aan de hand van je artikel 🙂 Bedankt!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

5 belangrijke plugins voor je WordPress website

Een belangrijke reden dat WordPress zo flexibel is, is de enorme keuze uit diverse plugins. Heel kort gezegd is een plugin een pakketje code dat je toe kunt voegen aan je WordPress installatie, zodat je extra functionaliteiten krijgt…

5 onderdelen die absoluut niet mogen ontbreken op jouw website

Als ondernemer ontkom je er niet aan om een website te hebben voor je bedrijf. Het is hét middel om de klanten aan te spreken die je graag aan wil trekken. Je hebt veel ruimte om je producten, diensten en iets van jezelf te laten zien.

Rank Math en DIVI zijn nu eindelijk de perfecte match!

Het Divi thema met de Visual Builder is naar mijn mening het beste thema om je WordPress website mee te maken. Je kunt je webpagina's helemaal aan de voorkant bouwen en editen zodat je precies ziet wat je doet. Helaas was er nog geen goede oplossing om je SEO ook aan...

Wat is WordPress en wat zijn de voordelen?

Heel kort gezegd; WordPress is een Content Management Systeem (CMS). Dat wil zeggen, een systeem om de content van je website te managen. Uhh.. en nu in Nederlands graag! WordPress is een pakket software, een programma, waarmee je de inhoud van je website…

De 3 populairste Page Builders voor WordPress

Als je zelf een WordPress website wil maken en niets van code weet, dan is het gebruik van een Page Builder om je website vorm te geven een goede oplossing. Zelf maak ik ook gebruik van een Page Builder om mijn websites te maken en wel de DIVI Visual Builder…

Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Als je goed bent in wat je doet, dan wil je dat uiteraard dat je potentiële klanten dat weten. Je kunt dat zelf kunnen vertellen aan ze, maar ja, hoe komt dat over? De bezoekers van je website lezen liever van anderen dat ze door jou goed geholpen zijn…

Maak zelf de mooiste social media uitingen met Canva

Je hebt iets te vertellen en dat wil je delen met de wereld. Je weet inmiddels dat een afbeelding vaak meer zegt dan alleen maar woorden en daar wil je gebruik van maken in je social media uitingen. Je hebt weinig tot geen design ervaring en ook geen Photoshop ter beschikking…

7 vaak voorkomende irritaties van website bezoekers (en wat je hier aan doet)

Een goed design is heus niet alles. Wat nog veel belangrijker is, is dat je website bezoekers een goede gebruikerservaring hebben als ze op je website komen. Als ze geïrriteerd raken, dan ben je ze kwijt, en dat wil je natuurlijk voorkomen. Er zijn een aantal vaak...

Waarom het opbouwen van een mailinglijst zo belangrijk is

Veel ondernemers realiseren zich niet hoe belangrijk het opbouwen van een mailinglijst is als ze beginnen met hun bedrijf. Meestal ga je er pas over denken als je al een tijdje bezig bent en ziet hoeveel impact het bij anderen heeft op de groei van hun bedrijf…

Voor gratis stockfoto’s moet je op deze websites zijn!

Herkenbaar? Je hebt een foto nodig om in je Social Media of bij je blogbericht op je website te plaatsen. Even snel zoeken op Google afbeeldingen, opslaan op je computer en plaatsen maar. Zo gepiept en keuze genoeg. Niet doen! De meeste foto’s die je…

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website