Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op onze psyche én ons koopgedrag. Hieruit is gebleken dat kleuren er toe doen! Ze werken door in ons onderbewustzijn en roepen bepaalde gevoelens op. Belangrijk is dan ook om dit mee te nemen in het bepalen van je huisstijl en de kleuren van je website. Je kunt je doelgroep wel degelijk beinvloeden door het juiste gebruik van kleuren. Wat voor indruk wil je achterlaten? Hoe wil je dat je (potentiële) klant jou ziet? Hieronder vind je de elementaire kleuren en het gevoel dat ze oproepen.

Geel

De kleur geel geeft als geen ander het optimisme en positivisme weer. Geel staat voor vriendelijkheid, creativiteit, zelfvertrouwen, licht,  zonnig en nieuwsgierigheid. Door de grote hoeveelheid licht kan geel ook als een signaalkleur kan werken. Geel is mooi om te gebruiken als steunkleur, maar gebruik het niet in teksten met een witte achtergrond, dit is nauwelijks leesbaar.

Voorbeelden: Zwitsal, Neckermann, XS4ALL, Ikea, Praxis, NS en DHL

Oranje

Oranje staat voor veiligheid, vriendelijkheid, creativiteit, warmte, plezier en passie en wordt tevens geassocieerd met eten en comfort. Het is een positieve kleur die warmte, levenskracht en vrolijkheid uitstraalt. In Nederland een vaak gebruikte kleur aangezien het de symbolische kleur van ons land is.

Voorbeelden: Fanta, Postnl, ING, Thuisbezorgd.nl, EasyJet en de Staatsloteri

Rood

Rood is een enorm krachtige en warme kleur die staat voor warmte, kracht, energie, passie, moed en opwinding. Tevens staat de kleur voor mannelijkheidleiderschap en fysieke moed. Opvallend veel voetbalclubs hebben bijvoorbeeld rood in hun logo. Rood is een kleur die de aandacht pakt omdat hij altijd dichterbij lijkt dan hij daadwerkelijk is. Daarnaast heeft hij ook de eigenschap om onze hartslag sneller te laten slaan, waardoor we gestimuleerd worden om eerder in actie te komen. Ideaal dus om te gebruiken al je aanbiedingen hebt.

Voorbeelden: Coca-Cola, Canon, Levi’s, 3M, KFC, HEMA en Pinterest.

Gratis download!

E-book: 7 stappen voor een goede voorbereiding van je website.

Groen

Groen roept associaties op met duurzaamheid en milieuvriendelijkheid en wordt gezien als de kleur van evenwicht, gezondheid, vrede, verfrissing, balans en herstel. Het is een ontspannende kleur met een positieve uitstraling. Het is de meest voorkomende kleur in de natuur en onze ogen zijn er helemaal op ingesteld. Deze kleur wordt vaak gebruikt in de sectoren: gezondheidszorgvoedingsindustrie (bio) milieu, vrije tijd en sport.

Blauw

Blauw is een koele en rustige kleur die staat voor veiligheid, rust, toewijding, betrouwbaarheid, loyaliteit en stabiliteit. Het is een intellectuele kleur die een mentaal effect heeft. Blauw bevordert de concentratie en het helder denken. De donkere variant van blauw straalt autoriteit uit. In de financiële en dienstverlenende sector wordt blauw vaak gebruikt om bekwaamheid en betrouwbaarheid uit te stralen. Het is een wereldwijd erg geliefde kleur en de meest gebruikte kleur in de marketing.

Voorbeelden: AH, Unilever, Sanex, Rabobank, Ford, LinkedIn en Facebook

Paars

Paars staat voor luxe, kwaliteit, elegantie en rijkdom.  Daarnaast wordt paars geassocieerd met bewustzijn en is daardoor geliefd in spirituele kringen. Met deze kleur kun je je eigenheid benadrukken en een uniek plaatsje in de markt veroveren, weliswaar voor een select publiek in artistieke of “hogere” kring.

Voorbeelden: Lucardi, Hallmark, Noordbrabants Museum en FedEx

Roze

Roze wordt geassocieerd met romantiek en vrouwelijkheid en staat tevens voor liefde, rust en warmte. Roze geeft een rustgevend effect waardoor het minder geschikt is om mensen aan te sporen tot actie. De kleur wordt vaak gebruikt bij speelgoed en reclame uitingen voor meisjes of voor persoonlijke hygiëne voor vrouwen. Tevens wordt roze vaak gebruikt in de gay-community en voor activiteiten voor vrouwen.

Zwart

Zwart staat voor kwaliteit, elegant, rijkdom, stijl, macht en prestige, wat het een krachtige kleur maakt. Het is een klassieke kleur die verwijst naar efficiëntie en wijsheid. Daarnaast is zwart voor veel mensen een ernstige kleur vanwege de associatie met rouw.

Voorbeelden: Diesel, Adidas, Givenchy en Nike.

Grijs

De neutrale kleur grijs is de kleur die het minste op de psyche inwerkt. Ondanks de wat sombere kleur, straalt het toch autoriteit uit evenals wijsheid, betrouwbaarheid en luxe. Het is een prima kleur om te combineren met wat meer uitgesproken kleuren. In de sectoren economie, informatica en technologie wordt deze kleur vaak gebruikt (in combinatie met blauw) voor een conservatieve, ietwat degelijke uitstraling te bewerkstelligen.

Wit

Wit staat voor onschuldig, puur, helderheid, zuiverheid, eenvoud en hygiëne en wordt geassocieerd met efficiëntie en verfijning. Hierdoor is een ideale kleur voor de gezondheidszorg. Het gebruik van veel witruimte op je website zorgt voor een groot contrast met dat waar de aandacht naartoe moet gaan. Het zorgt voor rust en ordelijkheid. Een onderneming die hier perfect gebruik van weet te maken is Apple.

Lees ook: 5 handige Tools om de kleuren van jouw website te bepalen

Pin It on Pinterest

Share This

Wil jij starten met je website?

Q webstudio richt zich op het maken van WordPress websites, opgebouwd en geoptimaliseerd met het DIVI thema. 

Neem vandaag nog contact op, dan ben je snel online!


Wil jij een training volgen?

Q webstudio heeft diverse trainingsmogelijkheden om van je website een succes te maken. 1 op 1 trajecten, workshops of online trainingen.

Nieuw!

Online training

Maak & verstuur professionele nieuwsbrieven met Laposta


Zullen we kennis maken?

Samenwerken met mij betekent dat je precies weet waar je aan toe bent. Geen technische hocus-pocus, maar begrijpelijke taal.Transparantie en persoonlijke aandacht staan bij mij hoog in het vaandel.