Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de invloed van kleuren op onze psyche én ons koopgedrag. Hieruit is gebleken dat kleuren er toe doen! Ze werken door in ons onderbewustzijn en roepen bepaalde gevoelens op. Belangrijk is dan ook om dit mee te nemen in het bepalen van je huisstijl en de kleuren van je website. Je kunt je doelgroep wel degelijk beinvloeden door het juiste gebruik van kleuren. Wat voor indruk wil je achterlaten? Hoe wil je dat je (potentiële) klant jou ziet? Hieronder vind je de elementaire kleuren en het gevoel dat ze oproepen.

Geel

Kleur geel voor je website
Voorbeelden: Zwitsal, Neckermann, XS4ALL, Ikea, Praxis, NS en DHL

De kleur geel geeft als geen ander het optimisme en positivisme weer. Geel staat voor vriendelijkheid, creativiteit, zelfvertrouwen, licht,  zonnig en nieuwsgierigheid. Door de grote hoeveelheid licht kan geel ook als een signaalkleur kan werken. Geel is mooi om te gebruiken als steunkleur, maar gebruik het niet in teksten met een witte achtergrond, dit is nauwelijks leesbaar.

Oranje

Kleur oranje voor je website
Voorbeelden: Fanta, Postnl, ING, Thuisbezorgd.nl, EasyJet en de Staatsloterij

Oranje staat voor veiligheid, vriendelijkheid, creativiteit, warmte, plezier en passie en wordt tevens geassocieerd met eten en comfort. Het is een positieve kleur die warmte, levenskracht en vrolijkheid uitstraalt. In Nederland een vaak gebruikte kleur aangezien het de symbolische kleur van ons land is.

Rood

Kleur rood voor je website
Voorbeelden: Coca-Cola, Canon, Levi’s, 3M, KFC, HEMA en Pinterest.

Rood is een enorm krachtige en warme kleur die staat voor warmte, kracht, energie, passie, moed en opwinding. Tevens staat de kleur voor mannelijkheidleiderschap en fysiekemoed. Opvallend veel voetbalclubs hebben bijvoorbeeld rood in hun logo. Rood is een kleur die de aandacht pakt omdat hij altijd dichterbij lijkt dan hij daadwerkelijk is. Daarnaast heeft hij ook de eigenschap om onze hartslag sneller te laten slaan, waardoor we gestimuleerd worden om eerder in actie te komen. Ideaal dus om te gebruiken al je aanbiedingen hebt.

Groen

Kleur groen voor je website

Groen roept associaties op met duurzaamheid en milieuvriendelijkheid en wordt gezien als de kleur van evenwicht, gezondheid, vrede, verfrissing, balans en herstel. Het is een ontspannende kleur met een positieve uitstraling. Het is de meest voorkomende kleur in de natuur en onze ogen zijn er helemaal op ingesteld. Deze kleur wordt vaak gebruikt in de sectoren: gezondheidszorgvoedingsindustrie (bio) milieu, vrije tijd en sport.

Blauw

Kleur blauw voor je website
Voorbeelden: AH, Unilever, Sanex, Rabobank, Ford, LinkedIn en Facebook

Blauw is een koele en rustige kleur die staat voor veiligheid, rust, toewijding, betrouwbaarheid, loyaliteit en stabiliteit. Het is een intellectuele kleur die een mentaal effect heeft. Blauw bevordert de concentratie en het helder denken. De donkere variant van blauw straalt autoriteit uit. In de financiële en dienstverlenende sector wordt blauw vaak gebruikt om bekwaamheid en betrouwbaarheid uit te stralen. Het is een wereldwijd erg geliefde kleur en de meest gebruikte kleur in de marketing.

Paars

Kleur paars voor je website
Voorbeelden: Lucardi, Hallmark, Noordbrabants Museum en FedEx

Paars staat voor luxe, kwaliteit, elegantie en rijkdom.  Daarnaast wordt paars geassocieerd met bewustzijn en is daardoor geliefd in spirituele kringen. Met deze kleur kun je je eigenheid benadrukken en een uniek plaatsje in de markt veroveren, weliswaar voor een select publiek in artistieke of “hogere” kring.

Roze

Kleur roze voor je website

Roze wordt geassocieerd met romantiek en vrouwelijkheid en staat tevens voor liefde, rust en warmte. Roze geeft een rustgevend effect waardoor het minder geschikt is om mensen aan te sporen tot actie. De kleur wordt vaak gebruikt bij speelgoed en reclame uitingen voor meisjes of voor persoonlijke hygiëne voor vrouwen. Tevens wordt roze vaak gebruikt in de gay-community en voor activiteiten voor vrouwen.

Zwart

Kleur zwart voor je website
Voorbeelden: Diesel, Adidas, Givenchy en Nike.

Zwart staat voor kwaliteit, elegant, rijkdom, stijl, macht en prestige, wat het een krachtige kleur maakt. Het is een klassieke kleur die verwijst naar efficiëntie en wijsheid. Daarnaast is zwart een ernstige kleur vanwege de associatie met rouw.

Grijs

Grijs voor je website

De neutrale kleur grijs is de kleur die het minste op de psyche inwerkt. Ondanks de wat sombere kleur, straalt het toch autoriteit uit evenals wijsheid, betrouwbaarheid en luxe. Het is een prima kleur om te combineren met wat meer uitgesproken kleuren. In de sectoren economie, informatica en technologie wordt deze kleur vaak gebruikt (in combinatie met blauw) voor een conservatieve, ietwat degelijke uitstraling te bewerkstelligen.

Wit

Kleur wit voor je website

Wit staat voor onschuldig, puur, helderheid, zuiverheid, eenvoud en hygiëne en wordt geassocieerd met efficiëntie en verfijning. Hierdoor is een ideale kleur voor de gezondheidszorg. Het gebruik van veel witruimte op je website zorgt voor een groot contrast met dat waar de aandacht naartoe moet gaan. Het zorgt voor rust en ordelijkheid. Een onderneming die hier perfect gebruik van weet te maken is Apple.

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen en je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

 

Deze 7 stappen zijn een must in je voorbereiding als je gaat voor een goede en succesvolle website.

You have Successfully Subscribed!

Pin It on Pinterest

Heb ik je kunnen helpen met deze informatie?

Deel deze post op Social Media zodat anderen er ook iets aan hebben.