Zo werk je aan een succesvolle website! 15+ acties waar je direct mee kan starten

Zo werk je aan een succesvolle website!

Als je ondernemer bent wil je uiteraard een succesvolle website! Een website die veel bezoekers trekt en die van deze bezoekers vervolgens klanten of leads kan maken. Om dit voor elkaar te krijgen zul je regelmatig tijd moeten besteden aan het nóg beter maken van je website. Afhankelijk van hoe goed jij je website kent, kun je hiervoor heel veel zelf doen. Hieronder een overzicht van acties waar je direct mee kan starten.

Is de techniek op orde?

  • Check de responsiviteit van je website
    Veel bezoekers bekijken een website via hun telefoon of een tablet. Het is dan ook belangrijk dat de content goed leesbaar is op alle apparaten. Deze moet als het ware meeschalen met het scherm waarop deze bekeken wordt. De responsiviteit van je website kun je checken met deze handige tool.
  • Plugins, Thema en WordPress updaten
    De ‘draaiende’ onderdelen van je WordPress website moeten up-to-date zijn anders kunnen ze conflicten veroorzaken. Dan kan het zomaar ineens zijn dat bepaalde onderdelen of zelfs je hele website het niet meer doet. Dit kan drastische gevolgen hebben voor de gebruikservaring van je bezoekers. Daarnaast kunnen onderdelen die niet naar de laatste versie bijgewerkt zijn zorgen voor onveiligheden. Er kunnen ‘lekken’ ontstaan die hackers de mogelijkheid geven om je website binnen te dringen.
  • Meet de snelheid van je website
    Een website die niet binnen 3 seconden laadt, zorgt voor het afhaken van 40% van de bezoekers! Een behoorlijke belangrijke factor dus. Hoe snel je website is kun je checken met bijvoorbeeld GTMetrix of Google PageSpeed Insights. Met deze tools krijg je tevens aanbevelingen hoe je de snelheid kunt verbeteren.
  • Verklein afbeeldingen die te groot zijn
    Te grote en zware afbeeldingen zijn er vaak de oorzaak van dat een website te traag laadt. Het is dan ook goed om je mediatheek helemaal na te lopen en zware afbeeldingen te vervangen door geoptimaliseerde. Een handige plugin waarmee je afbeeldingen kunt vervangen is Enable Media Replace.

    Lees ook: Tips voor een goed gebruik van afbeeldingen op je website
  • Meten is weten
    Voor een goed inzicht in je bezoekersaantallen en waar deze vandaan komen is het belangrijk om dit te meten. De perfecte tool hiervoor is Google Analytics. Als je deze nog niet hebt ingesteld voor je website dan is het raadzaam om dat meteen te doen zodat je geen gegevens meer mist. Wil je je gegevens ook op je website in kunnen zien dan kun je daarvoor een plugin installeren. Zelf gebruik ik GAinWP Google Analytics Integration for WordPress.

Is de inhoud nog actueel?

  • Check je blogberichten op actualiteit
    Klopt de informatie nog die in je blogberichten staat? Zeker als je je bericht hebt geschreven over een actueel thema is het goed om hier na een tijdje een update aan toe te voegen of het bericht te herschrijven naar de actualiteit.
  • Verwijder oude content
    Evenementen die al geweest zijn, aanbod dat niet meer bestaat, bedankpagina’s die niet meer gebruikt worden; allemaal content die van je website verwijderd kan worden. Let erop dat als je pagina’s of berichten delete, je dit 2x moet doen: eerst naar de prullenbak en dan de prullenbak leegmaken. Zo kan er nooit een confict ontstaan als je een keer een nieuwe pagina of bericht maakt met dezelfde titel. Ook is het belangrijk om een redirection te maken naar een andere pagina of bericht. Zo voorkom je dat een bezoeker een 404 foutpagina krijgt als deze op de link klikt die nog ergens tevoorschijn komt, bijvoorbeeld in Google. Een plugin die je daarvoor kunt gebruiken is Redirection. Als je overigens Rank Math gebruikt voor je SEO heb je geen aparte plugin hiervoor nodig, die functie zit hier al in.
  • Werken alle links nog?
    Bezoekers kunnen snel afhaken als een link of button naar een verkeerde pagina wijzen of helemaal nergens naar verwijzen. Loop deze dus een keer goed na, er kan altijd een foutje insluipen. Over je eigen links heb alle controle, maar niet over de inks naar externe websites. Als zij content laten vervallen (en niet redirecten) of ophouden te bestaan krijgt je bezoeker een 404 pagina te zien. De plugin Broken Link Checker kan dit voor je in de gaten houden, dit kan je veel tijd schelen.
  • Zit de menustructuur (nog) goed in elkaar?
    Loopt de navigatie van je website lekker? Zijn je hoofdmenu en submenu’s op een logische manier ingericht? Kan de bezoeker via een zo kort mogelijke weg de informatie vinden waar die naar op zoek is.
  • Is je website geschreven in de taal van de bezoeker?
    Vakjargon kun je zeker gebruiken als de doelgroep van je website bijvoorbeeld vakgenoten, specialisten e.d zijn. Maar anders is het gebruik hiervan absoluut af te raden. De bezoeker van je website wil aangesproken worden in zijn of haar taal en in ieder geval in begrijpelijke taal. Kijk dus goed of je teksten zo geschreven zijn dat ze rechtstreeks je doelgroep aanspreekt. Of laat iemand die tot je doelgroep behoort eens door je webteksten lezen. Je zult wellicht verrast zijn wat daar nog uit kan komen.
  • Deel je al ervaringen van andere klanten?
    Ga jezelf maar na; als je nog geen ervaring hebt met een product/dienst of met het bedrijf dat deze aanbiedt, dan is het fijn om ervaringen te lezen van mensen die dat wel gedaan hebben. Zo kun je je een oordeel vormen over dat wat je kunt verwachten. De plugun die ik gebruik om reviews/testimonials te laten zien op mijn website is Strong Testimonials.

    Lees ook: Wat zijn testimonials en waar plaats je ze op je website?

Bezoekers trekken naar je website

  • Optimaliseer je pagina’s en berichten voor zoekmachines (SEO)
    Bezoekers komen naar je website o.a via zoekopdrachten in zoekmachines, of eigenlijk Google, dat is de belangrijkste. In Nederland gebruikt 89% van de desktopgebuikers en 98% van de mobiele gebruikers Google om informatie op het web te zoeken. Een handige plugin die je helpt om je website te optimaliseren is Rank Math SEO. Deze plugin is gratis te gebruiken maar met de Pro versie heb je toegang tot meer instellingen en inzichten.

Lees ook: Rank Math: de beste en fijnste WordPress SEO plugin? (Review)

  • Schrijf regelmatig een blogbericht
    Door consequent en consistent een blogbericht te plaatsen met relevante content voor jouw werkveld, vergroot je de mogelijkheid om via Google gevonden te worden enorm. Door gebruik te maken van relevante zoektermen en deze in te stellen met behulp van een SEO plugin zoals bijvoorbeeld Rank Math zul je zien dat je website veel meer bezoekers gaat trekken.
  • Zet je Social Media accounts in
    Maak een social media post voor ieder nieuw blogartikel, project, evenement etc. dat je op je website plaatst. Als je deze doorlinkt naar je website gaat het aantal terugkerende gebruikers omhoog en zul je zien dat je ook nieuwe bezoekers trekt.
  • Schrijf gastartikelen voor andere relevante websites
    Met het schrijven van gastartikelen voor websites/blogs die relevant zijn binnen jouw markt of voor jouw product kun je een enorme boost geven aan het bezoekersaantal voor jouw website. In de meeste gevallen komt er bij zo’n artikel de link naar jouw website te staan. Dus als de lezer meer wil weten en lezen van jouw content kan hij verder lezen op jouw eigen website.
  • Betaalde advertenties plaatsen
    Door advertenties te plaatsen met bijvoorbeeld Google of Facebook Ads kun je je bezoekersaantal aanzienlijk verhogen. Met de juiste targetting kun je na een tijdje een goede inschatting maken welk percentage van deze bezoekers ook daadwerkelijk coverteert naar klant of lead.

Verbinding met je (potentiële) klant

  • Maak een weggever en plaats deze op je website
    Een weggever kan zijn een e-book, minitraining, video workshop, webinar etc. etc. Alles wat aantrekkelijk is voor jouw ideale klant om zich voor in te schrijven. Met een goede weggever laat je je mailinglijst groeien en laat je zien wie jij bent en waar je expertise ligt. Door het sturen van vervolgmails ga je een relatie aan en bouw je een vertrouwensband op.
  • Houdt je (potentiële) klanten regelmatig op de hoogte via mail
    Nieuwsbrief is een woord wat niet meer zoveel gebruikt wordt, maar wat ik hier wel bedoel. Met een goede mailinglijst heb je een database vol met mensen die geinteresseerd zijn in jou en je product of dienst. Hou ze op de hoogte van nieuw aanbod, nieuwe blogartikelen op je website en andere relevante gebeurtenissen.

Welke acties hebben ervoor gezorgd dat jouw website succesvol werd?

WebCheck

Laat een uitgebreide WebCheck doen zodat je precies weet waar de verbeterpunten liggen voor jouw website.

WebCheck

2 Reacties

  1. Sabine

    Dit zijn waardevolle tips die ik deze week eens ga toepassen, Even een scan gemaakt van de laadpercentage, 19 s,,,dus daar valt nog wat aan te sleutelen…

    Antwoord
    • Monique

      Meteen de koe bij de horens, top! 🙂 Succes met het aanbrengen van verbeteringen aan je website.

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Verder lezen?

Wat is het verschil tussen een pagina en bericht in WordPress?

Regelmatig krijg ik de vraag wat nou het verschil tussen een pagina en een bericht is in WordPress. In eerste instantie zien ze er namelijk precies hetzelfde uit als je ze gaat maken. Of je nu op “nieuw bericht” of op “nieuwe pagina” klikt; je krijgt dezelfde WordPress editor te zien…

De veranderingen van Mailchimp en de gevolgen voor je gratis account

Mailchimp heeft besloten om per 15 mei 2019 veranderingen aan te brengen in de abonnementen. Dit heeft voornamelijk voor de gratis versie best wel wat consequenties.

Maak een plan voor je website, dan ga je zeker goed van start!

Voordat je begint met het maken of laten maken van een website is het belangrijk dat je een goed plan hebt, een goede fundering waarop je website gebouwd kan worden. Als je al een website hebt en deze nog niet zo succesvol is als je gehoopt had…

Het beste WordPress theme kiezen voor je website, hoe doe je dat?

Een WordPress theme heb je nodig om je website aan de voorkant te kunnen laten zien. Hiermee bepaal je het voorkomen, het design en de uitstraling. Zie het als een auto, die bestaat uit de technische onderdelen om de auto te laten rijden en verder te laten doen wat...

Welke bestandsformaten voor afbeeldingen zijn er, en hoe gebruik je ze op je website?

Zie je ze weleens voorbij komen? JPG, PDF, PNG, GIF, EPS, AI, TIFF, PSD? Allemaal verschillende bestandsformaten voor afbeeldingen. Wat de verschillen zijn en hoe je ze gebruikt lees je hieronder. (Er zijn ook nog andere bestandstypen, maar dit zijn de meest...

7 typen websites die niet garant staan voor succes

Er bestaan verschillende typen websites die weer onderverdeeld kunnen worden in succesvolle en niet succesvolle. Als je als ondernemer een website hebt, wil je natuurlijk ook dat die een succes wordt. Een website die bezoekers aantrekt…

Divi Review (2021): het beste thema voor je WordPress website?

Met een keuze uit duizenden WordPress thema's, kan de zoektocht naar het geschikte thema voor jouw website een behoorlijke uitdaging zijn. Je kunt kiezen uit de gratis en freemium thema's die via WordPress zelf te downloaden zijn of een betaald thema zoeken bij een...

Rank Math en DIVI zijn nu eindelijk de perfecte match!

Het Divi thema met de Visual Builder is naar mijn mening het beste thema om je WordPress website mee te maken. Je kunt je webpagina's helemaal aan de voorkant bouwen en editen zodat je precies ziet wat je doet. Helaas was er nog geen goede oplossing om je SEO ook aan...

Hoe krijg je een goede voorvertoning van een link op Facebook?

Als je de link van je nieuwe blogpost of van webpagina deelt op Facebook, dan wil je natuurlijk dat het er netjes en aantrekkelijk uitziet. De bedoeling van het plaatsen van je Facebookbericht, is uiteraard dat er mensen op je link klikken en je website bezoeken.

Verbeter de snelheid van je website door het opschonen van je database

Snelheid is hartstikke belangrijk voor je website, als de bezoekers te lang moet wachten dan haken ze af. Zo simpel is het... Een belangrijke (zo niet de belangrijkste) factor in de snelheid van je website is natuurlijk het optimaliseren van je afbeeldingen. Hier heb...

7 Stappen Voor Een Goede Voorbereiding Van Je Website

Schrijf je in om waardevolle tips & inspiratie te ontvangen. Je krijgt van mij de 7 stappen voor een goede voorbereiding cadeau!

7 stappen voor een goede voorbereiding van je website